fbpx
Top

Zo zijn vriendinnen Pleun en Juliette hun bedrijf op social media gestart

“We moeten iets vertellen”, zei Juliette terwijl Pleun de glazen inschonk van alle meiden. Ik had een gezellige vriendinnenavond en we zaten bij Pleun in de tuin. Juliette kon niet meer wachten tot Pleun klaar was: “We zijn een handeltje gestart.” Direct zat iedereen op het puntje van z’n stoel. “Een handeltje? Wat dan? Hoe? Vertel…”

Dit is het verhaal van hoe mijn vriendinnen, Pleun en Juliette, hun bedrijf ‘Mooimeegenomen’ zijn gestart via social media. “Maak je interieur af met een vondst van mooimeegenomen”, staat er in hun bio op Instagram. Mooimeegenomen is een pagina op zowel Instagram als Facebook, waar pareltjes voor je interieur voorbij komen. Vandaar ook het parel logo. Allemaal tweedehands, gescoord bij een kringloop, via Marktplaats, bij een markt of een random winkeltje. En waarom ik dit verhaal deel? Omdat het echt heel tof is wat die twee allemaal van plan zijn! Dit moet iedereen weten.


Wie zijn Pleun en Juliette?
Juliette is die blonde links en Pleun die brunette rechts op de foto boven dit artikel. En voor wie mij niet kent, ik sta in het midden. Juliette is dol op interieur, dat is echt haar passie. In haar vrije tijd helpt ze vriendinnen met hun interieur door Pinterest borden te maken. “Ik woon in mijn eigen winkel. Er staan heel veel vaasjes, kandelaren en beeldjes die ik steeds weer met elkaar omwissel.”

Pleun vindt interieur ook leuk, maar marketing is zeg maar echt haar ding. Pleun is fulltime Online Marketeer bij een marketingbureau. Ze kan haar skills daarom perfect inzetten voor Mooimeegenomen. “Ik heb maar weinig spullen in huis. Maar als er iets mag blijven staan is dat een teken dat ik het héél mooi vind. Ik vind het daarna dan ook moeilijk om er afstand van te doen. Dan blijft er zo weinig staan.”

Ik voel me super vereerd dat ik gevraagd werd om hen te interviewen voor Avocado Generatie. “Mogen we dan ook meteen wat fotootjes bij jou in huis maken?” Vroeg Pleun aan mij. Natuurlijk mochten ze dat. Dus op de dag van het interview stonden ze stipt 10 uur met twee volle dozen voor mijn deur. Hieronder een fotootje van hoe dat eruit zag.


Zo liepen Pleun en Juliette met hun spulletjes door mijn huis, op zoek naar een mooi plekje om te fotograferen.

Hoe zijn jullie Mooimeegenomen begonnen?
Pleun en Juliette speculeerden blijkbaar al jaren om IETS te gaan ondernemen. “Het idee van oorbellen of tasjes passeerden de revue. Maar je zet een bedrijfsidee pas door als het onderwerp je ècht aanspreekt. Toen kwam de Coronacrisis en hadden we tijd teveel. We moesten iets met onze tijd gaan doen, vonden we. Het idee ontstond om tweedehands vondsten te gaan verkopen via social media”, vertelt Pleun. Juliette voegt daaraan toe: “Ja en ik deed hier en daar al een interieurprojectje voor vrienden. Dan hielp ik ze met het uitzoeken van de juiste meubels of kleur verf. Dus dat ik ooit iets met interieur zou gaan doen, was voor niemand een verrassing.” Zo heeft ze ook nog ooit een Pinterest bord voor mij gemaakt. Ze is daar gewoon echt heel goed in!


Maar waarom de naam ‘Mooimeegenomen’?
“Tja, da’s mooi meegenomen toch?” Juliette lacht terwijl ze het zegt. “Als ik naar de kringloop ga, dan kan ik eindeloos spullen kopen. Ik zie overal zoveel mooie accessoires. Maar mijn huis staat al vol, dus ik kan het niet meer voor mezelf kopen. Nu heb ik een reden om die spulletjes niet te laten liggen en iemand anders ermee blij te maken. Ik vind het zo leuk.” Pleun lacht: “Dus wij hebben nu een verzameling van prachtige tweedehands meubelstukken en accessoires. We willen niet iets voor zoveel mogelijk te verkopen. We willen ervoor vragen wat het waard is. Bij ons scoor je een parel voor een mooie prijs, dat is mooi meegenomen.”


Wat is het verdienmodel?
Op 16 juni 2020 verscheen hun eerste post op social media. Sindsdien hebben ze al best wat interieurstukken verkocht. Van beeldjes en kandelaren tot tafeltjes en kleden. “Ik vind het maken van de foto’s vooral heel leuk”, vertelt Pleun. “We maken de foto’s vaak samen en daar maken we dan meteen een gezellig dagje van. Dan zijn we de hele dag bezig met het creëren van de perfecte plaatjes.”

Onder iedere foto op Instagram of Facebook kun je reageren op de items die te koop staan. Door te reageren met ‘verkocht’, is het van jou. De betaling wordt geregeld in een persoonlijk bericht. Daarna pakken de meiden het item in, doen ze er een leuk handgeschreven kaartje bij en doen ze het op de post. Je krijgt dan een track en trace doorgestuurd zodat je weet wanneer je het thuis kan verwachten.

Je kunt bij Mooimeegenomen niet alleen spullen kopen, het is ook de pagina voor jouw dosis interieur inspiratie. Ik had natuurlijk het voorrecht om de twee meiden in actie te zien tijdens een shoot bij mij thuis. Dat zag er ongeveer zo uit:


Juliette zet alle spullen op de juiste plek en Pleun maakt de foto.

En zo zag het resultaat eruit op Instagram:



De eerste kleine investering, een grote impact
Hoewel de eerste aangeboden vondsten als hete broodjes over de toonbank gingen, is Mooimeegenomen nog geen bedrijf waar honderden euro’s binnen komen. Over een investering, al is ‘ie maar zo klein, willen ze daarom goed nadenken. “We hebben een app gekocht, genaamd Telesto Voorraadbeheer. Hierin kunnen we onze boekhouding archiveren, onze producten opslaan met foto en categoriseren op ‘te koop’ en ‘verkocht’. Hoewel we maar € 9,50 per maand betalen, is en blijft dit wel onze eerste investering. En dat voelt toch wel als serious business”, vertelt Juliette trots. Hun eerste investering geeft ze het zelfvertrouwen dat ze er nu serieus inzitten. Ze gaan er 100% voor.


Hier zie je Pleun en Juliette in actie in mijn slaapkamer. Ze hebben een mooie combinatie gemaakt van de spullen van Mooimeegenomen en van mijzelf.
Nog even samen checken of de perfecte foto ertussen zit.

Heb je een goed idee? Gewoon beginnen!
Voor de start van Mooimeegenomen was Pleun nooit op Instagram te vinden. “Nu vind ik het pas leuk, want nu heeft het nut voor mij.” Af en toe moet ze haar Instagram achterstand nog wel inhalen. In het begin vergaten ze bijvoorbeeld door alle hectiek om hashtags onder een post te gebruiken. Die zorgen ervoor dat je post een groter bereik krijgt. “Zo zie je maar, je hoeft niet alles te weten voordat je begint. Wij leren terwijl we doen. Als je een idee hebt, moet je gewoon beginnen en niet wachten”, zegt Pleun optimistisch. Dit vind ik dus ècht een mooi voorbeeld van hoe je gewoon moet beginnen!


De Instagram vibe is totaal niet competitief
Er is op Instagram al heel veel aanbod. Je kunt je daardoor erg laten beïnvloeden, of de hoeveelheid ‘concurrenten’ als bedreiging zien. “Ik vond het echt verrassend om te ontdekken dat er eigenlijk totaal geen sprake is van competitie op Instagram. Iedereen gunt elkaar”, zegt Pleun. Ze werken nu al met soort gelijke pagina’s samen. Terwijl ze pas twee maanden online zijn. Ze merken dat mensen hun foto’s uit zichzelf delen, zonder daar iets voor terug te verwachten. De interieurpagina’s kopen zelfs van elkaar, omdat hun passie voor interieur oprecht is. Dus ook als je idee al bestaat, kun je er gewoon aan beginnen.


Dit is ‘m geworden hoor jongens; het perfecte plaatje.

Waar staat Mooimeegenomen dan over 1 jaar?
“10.000 volgers!” Pleun klinkt vastberaden. “Dat is wel veel, toch?” Antwoord Juliette twijfelend. “Ja, klopt. Dat is veel maar je moet groots dromen.” Juliette en Pleun hebben veel plannen. Ze willen eerst beginnen met een grote stellingkast waar ze veel spullen in kwijt kunnen. Tegelijkertijd gaat het zusje van Pleun, Pien, zelf kussentjes maken voor Mooimeegenomen. Pien is namelijk afgestudeerd bij Sint Lucas als Creatief Vakman. Met z’n drieën hebben ze prachtige stoffen uitgezocht. “Het worden retro kussentjes die straks ook via ons te koop zijn”, legt Pleun uit.

Daarnaast willen ze meer ‘budget projecten’ aannemen. Ze hopen dat ze over een jaar al minstens één project hebben voltooid voor iemand. Een budget project is wanneer iemand voor een klein budget een hele ruimte moet inrichten. “Je geeft ons een budget, een ruimte en een idee van wat je leuk vindt. Wij zoeken daar dan de juiste spullen en kleuren bij. Dat lijkt me geweldig”, zegt Juliette. Zo hebben ze al regelmatig een inspiratiebord voor iemand gemaakt. “Dit werkt beter dan een random Pinterest bord van jezelf. Op Pinterest weet je vaak namelijk niet waar het vandaan komt, hoeveel het kost en of het bij elkaar past. Als wij iets voorstellen weten we dat allemaal wel.” Klik hier om een prachtig voorbeeld van zo’n moodboard te bekijken.



Mooimeegenomen wordt daarmee veel meer dan alleen vondsten van de kringloop. Het wordt een platform gevuld met interieur inspiratie, handgemaakte spulletjes, persoonlijke projecten en tweedehands spulletjes. “Maar we lopen op de zaken vooruit. Eerst maar eens ons half-jarige bestaan aantikken”, zegt Pleun met een knipoog. Juliette begint hard te lachen: “Ja, en mochten we groot en beroemd worden, dan mogen we niet naast onze schoenen gaan lopen hebben we gezegd.”


Volg Mooimeegenomen om mee te doen aan de winactie!
Ik ben super trots op mijn vriendinnen en geloof helemaal in wat ze doen! Ben je nieuwsgierig geworden naar de parels van Mooimeegenomen? Houd dan goed hun Instagram en Facebook pagina in de gaten. Binnenkort komt er namelijk een winactie! “We gaan hele mooie dingen weggeven! Mensen kunnen kiezen uit een drietal beeldjes: een flamingo, een zwaan en een ballerina. Ze zijn alle drie van messing, dat is nu helemaal hip”, Juliette weet wel hoe ze het moet verkopen, want ik ben al verkocht. Nu ga ik even struinen door hun vondsten op Instagram. Zie ik je daar?


Huidige reacties

Laat een reactie achter