fbpx
Top

You rock, als je luistert naar je bodyclock

Toen ik twee jaar geleden het onderzoek van 3 Amerikaanse Nobelprijswinnaars ontdekte, stond ik perplex. Waarom had ik niet eerder geleerd over de biologische klok die letterlijk in de kern van ons brein zit. Als je leeft in lijn met deze biologische klok, functioneer je het aller beste. Het lijkt me daarom ontzettend belangrijk dat iedereen z’n eigen ritme leert kennen door te experimenteren met verschillende slaap-, werk-, eet- en sporttijden.


Hoe werkt de bodyclock?
Vanuit de kern van je brein stuurt je bodyclock daar praktisch al je lichaamssystemen aan: van je slaap waakritme tot je bloedsomloop. Dankzij ‘the Circadian Rhythm’, ook wel het 24-uursritme of slaap-waakritme in je lichaam, functioneert ieder systeem in je lichaam op een ander moment van de dag het beste. Daardoor slapen we bijvoorbeeld ’s nachts en zijn we overdag wakker. Je biologische klok loopt dus gelijk met de 24-uurscyclus van de aarde. 


Hoe werkt ons ritme?
We hebben allemaal een biologische klok die 24 uur duurt, maar het ritme is bij iedereen anders. We worden wakker doordat onze ogen ochtendlicht waarnemen en onze hersenen een seintje krijgen. We komen langzaam in slaapstand als het gaat schemeren. Het ritme daarin varieert. De een slaapt liever 7 uur en de ander liever 9 uur. De een wordt later moe dan de ander. Ochtendmensen en avondmensen bestaan dus echt.


Waarom onze bodyclock zo belangrijk is
Door niet te luisteren naar jouw bodyclock, raakt je klok van slag. Er zijn ook aanwijzingen dat chronische verkeerde afstemming tussen onze levensstijl en het ritme, geassocieerd is met een verhoogd risico op verschillende ziekten. Neem bijvoorbeeld een jetlag of een nachtdienst. Deze mensen kunnen ook overdag door slaperigheid worden overvallen, of ‘s nachts moeilijk in slaap komen. Het kan dagen duren voordat men zich aangepast heeft aan de effecten van grote tijdverschuivingen. Je biologische klok hapert dan als het ware. En bij elke hapering volgt een snelle(re) achteruitgang van het brein en je levensspanne wordt verkort.


Welk type werk doe je wanneer?
Door goed naar je bodyclock te luisteren, weet je precies wanneer je het beste kunt werken, slapen, eten, sporten en nog veel meer. Dankzij ochtendlicht stuurt je oogzenuw een prikkel naar je biologische klok en krijgt je lichaam energie. Ook krijg je ’s ochtends een cortisolboost om wakker te worden. Daarom kun je het beste denk-werk doen in de ochtend. In de middag krijgt je lichaam iets meer rust en ‘vergeet’ vaste patronen waardoor het beter is om creatief werk te doen. Met deze wetenschap snap je natuurlijk wel dat het zonde is om de ochtend te gebruiken voor mailtjes en telefoontjes, omdat je dan juist het scherpste bent.


Wanneer eet je?
Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit en het VU medisch centrum in Amsterdam, benadrukt: “Voor alle maaltijden geldt: wat doe je nog daarna?” Heb je een zittend beroep, dan heb je misschien helemaal geen ontbijt nodig (tenzij je een lage bloedsuikerspiegel hebt). Ben je fysiek heel actief? Dan is het misschien beter om de dag te starten met een voedzaam ontbijt. Doe je ’s avonds niks meer? Dan heb je ook geen hele maaltijd nodig. Ga je ’s avonds nog sporten? Dan… je begrijpt wat ik bedoel. Pas je eetgewoontes aan op de rest van je gewoontes.

Daarnaast heeft je lichaam een ideale tijd om te sporten. Zo zegt Professor Greg Atkinson van de John Moores Universiteit in Liverpool: “Bijna elk wereldrecord in atletiek- en fietsevenementen is verbroken in de middag of avond.”


Onze klok voor de gek houden
Hoewel ons lichaam dus reageert op externe facturen als daglicht en temperatuur, heeft onderzoek bewezen dat we daar niet afhankelijk van zijn. Op het moment dat er bijvoorbeeld geen licht is, herpakt het lichaam het ritme wat in ons zit. Daarnaast kunnen we onze klok voor de gek houden door een wake-up light naast het bed te zetten. Door schijnlicht krijgt ons brein een seintje dat het klaar is om wakker te worden en zo kun je alles iets eerder in gang zetten dan jouw ritme gewend is. Zolang het lichaam maar genoeg slaap heeft gehad.


Testen, testen, testen
Wie mij al langer volgt weet dat ik wel van een experiment houd. Zo doen we ook iedere maand een nieuwe 30-day-challenge. Je kunt jouw bodyclock simpelweg leren kennen door te experimenteren. Test met verschillende slaappatronen wat jouw optimale slaaptijd is. Gemiddeld slapen volwassenen tussen 25 en 64 jaar 7 tot 9 uur per nacht. Een avondmens krijgt wat later behoefte aan slaap en een ochtendmens juist wat eerder. Dat verschilt dus per persoon. Wanneer geeft jouw lichaam aan dat het tijd is om te gaan slapen?

Wanneer jouw activiteiten aansluiten bij jouw ritme, haal je het meeste uit jouw dag en zorg je het beste voor je lichaam. Dus, leef jij in lijn met jouw bodyclock?


Huidige reacties

Laat een reactie achter