fbpx
Top

Waarom deze succesvolle mensen mediteren

Voor drukke mensen (of mensen die denken dat ze het druk hebben) voelt het onlogisch om tijd vrij te maken om te mediteren. Sommigen associëren het zelfs met spiritueel gedoe, zoals Bill Gates ooit deed. Toch beweren onderstaande succesvolle mensen dat iedereen er een voordeel uit kan halen.


Doe jij mee met de 30-day-challenge?
Iedere maand in 2020 doen we met Avocado Generatie een 30-day-challenge. Voor deze maand hebben Instagramvolgers mogen stemmen en daar is mediteren uitgekomen. Hoewel het vooralsnog een ver-van-mijn-bed-show is, duik ik er helemaal in! Ik ben me ook erg bewust dat iedere seconde op onze aardbol telt, dus waarom niet genieten van ieder moment? Ik ben nu het boek ‘Helemaal naar de meditering’ aan het lezen en lees ik over bazen die zweren bij mediteren. En daar wil ik het vandaag over hebben.


Waarom zou je mediteren?
Het blijkt dat veel succesvolle mensen zoals CEO’s of ondernemers mediteren. Maar waarom? Ik las in ‘Helemaal naar de meditering’ dat overwerkte of overprikkelde mensen vaak problemen hebben met hun stoelgang (prikkelbaredarmsyndroom), snel en vaak ziek zijn (suboptimaal werkende weerstand) en weinig zin hebben in seks (verlaagd libido). Ondertussen zijn we verhoogd alert bij een hoog cortisolgehalte (het stresshormoon) en slapen we minder diep. Er is geen prikkelloze grot waarin we kunnen schuilen, maar er is wel meditatie waarin we tot rust kunnen komen.


Meditatie vermindert stress
Het stresshormoon cortisol kan leiden tot depressie, angst, slecht slapen, vermoeidheid, hoge bloeddruk en geblokte gedachten. Veel mensen krijgen iedere keer als ze een appje, mailtje, telefoontje of opdracht van de baas krijgen, een huilende baby hebben of in de file staan een cortisolschok: stress.

Meditatie helpt je met ontspannen en loslaten van stress. Het is geen quick fix maar iets wat je moet oefenen en zelf in de hand hebt. Tijdens het mediteren oefen je om met een milde (niet-oordelende) en ontspannen manier hier en nu aanwezig te zijn en kleine stressoren los te laten. Gevoel komt en gaat. Daardoor vergroot je je lichaamsbewustzijn en leer je op voelende wijze de kenmerken van stress en ontspanning beter te herkennen. Zodoende word je veel bewuster van het ontstaan, de werking en oorzaken van stress en ontstaan er nieuwe mogelijkheden om op een sensitievere en meer ontspannen wijze met stress te leren omgaan in het dagelijks leven.

‘Als je depressief bent leef je in het verleden.

Als je bezorgd of angstig bent leef je in de toekomst.

Als je in vrede leeft of tevreden bent leef je in het heden.’ -Lao Tze


Jeff Weiner mediteert
Jeff Weiner is CEO van LinkedIn, een druk man dus. Hij zegt: “Meditation is my single most important productivity tool. You don’t have time not to meditate.”



Bill Gates mediteert
Bill Gates mediteert 3 keer per week, 10 minuten per keer. Hij dacht voorheen dat mediteren een ‘woo-hoo’ ding was. Tot dat hij het zelf ging proberen. “Meditation is simply exercise for the mind, similar to the way we exercise our muscles when we play sports.”



Oprah Winfrey mediteert
Oprah Winfrey mediteert een of twee keer per dag voor 20 minuten per keer. “The outside world is constantly trying to convince you you’re not enough. But you don’t have to take the bait. Meditation helps you resist.”



Timothy Ferriss mediteert
Timothy Ferriss is onder andere bekend van het boek ‘The 4-hour workweek’. Hij zegt: “Meditation is about decreasing emotional reactivity so you can proactively create your day and create your life versus just being a walking reflex that sometimes screws up.”



Steve Jos mediteerde
Hij zei: “Your mind just slows down, and you see a tremendous expanse in the moment. You see so much more than you could see before.”


Peter Couper mediteert
Peter Couper zegt: “meditation has helped me discard interesting but unnecessary information and focus on the few things that make a difference to long run investment performance.”


Ellen DeGeneres mediteert
Ellen ontdekte ‘transcendental meditation’ via Russell Simmons. En hij zei: “Someone who devotes time to meditating consistently will begin to notice greater concentration, relaxation, clarity, and happiness. Meditation works as much as each individual allows it too. Like anything else in life, you can expect to get out of it what you put into it.”



Gemotiveerd?
Doe mee met de challenge! Plan op 30 dagen 10 tot 20 minuten in je agenda waarop je gaat mediteren. Download de app ‘meditation moments’ waarop een aantal meditaties gratis zijn, probeer Calm 30 dagen gratis of zoek een fijne meditatievideo op Youtube. Er zijn ontelbaar veel opties om te beginnen. Eigenlijk kun je geen enkel excuus bedenken om het niet te doen. Je weet nog niet wat het je gaat opleveren, maar zoals je hierboven leest: je wint er altijd iets mee.

Laat je me weten hoe het je vergaat?


Huidige reacties

Laat een reactie achter