fbpx
Top

Van werknemer naar ondernemer: tips van copywriter Lenneke Manschot

In de interviewreeks “op zoek naar een droombaan” kon het verhaal van deze ondernemer niet ontbreken. Ze is namelijk full time met iets bezig is waar ik zelf ook heel warm van word: schrijven. Lenneke Manschot is een 29-jarige tekstschrijver, ondernemer en blogger. Ze maakt van elke tekst een stukje kunst, zoals ze het zelf mooi omschrijft op haar website. Ik ging met Lenneke in gesprek over haar switch van een 9-tot-5 werknemer naar full time ondernemer. Ook deelt ze haar ondernemerstips en legt ze uit waarom ze zoveel energie krijgt van ondernemen. Bijvoorbeeld door steeds meer passief inkomen te genereren en verschillende verdienmodellen te testen. Nieuwsgierig? Lees snel verder.


Ondernemen is wel rooskleurig

Je hebt de uitspraak vast wel eens gehoord: ‘Ondernemen, denk maar niet dat het rooskleurig is.’ Lenneke lacht. “Natuurlijk heb ik wel eens stress van bijvoorbeeld een paar deadlines. Maar dat komt altijd wel goed. Ik kreeg meer stress van mijn werk in loondienst. Mensen die hun afspraken niet nakwamen of niet aanwezig waren. Nu kan ik doen en laten wat ik wil. Ik kan opstaan zonder wekker, met de hond wandelen wanneer ik zin heb en stoppen wanneer ik wil. Ik ben veel vrijer dan toen ik iedere dag naar kantoor ging. Als ik terug kijk snap ik niet dat er mensen zijn die elke dag klagen over hun werk, dat gewoon jarenlang volhouden en daar genoegen meenemen. Dat snap ik echt niet.” Lenneke weet nu heel goed wat ze wil. Ze is ondernemer en ze houdt van haar leven, dat blijkt uit alles wat ze zegt. Maar zoals iedereen heeft ze dat leven ook moeten ontdekken. Voordat ze ondernemer werd, werkte ze namelijk nog gewoon in loondienst.


Dat Lenneke houdt van het leven straalt er vanaf!

Met welke droom betrad jij het werkende leven?

“De droom om een boek te schrijven. Dat is nog steeds mijn allergrootste droom. Het lijkt me zo tof om op een dag de Bruna in te lopen en mijn naam te zien staan,” Vertelt Lenneke. We zitten beiden tegenover een scherm in een videogesprek. Ze ziet er vrolijk uit, dat valt me meteen op. Lenneke vertelt me hoe ze als Content & Social Marketeer in loondienst begon na het behalen van de studie Bedrijfscommunicatie. “Ik heb het altijd voor me gezien dat ik geen standaard 9 tot 5 baan zou hebben. Dat had geen reden, dat was gewoon het beeld dat ik van mezelf had. Ik zou gaan schrijven bij een tijdschrift of blog”, ik zie Lenneke weer een beetje wegdromen. “Toch belandde ik na mijn studie in een 9 tot 5 baan. Ik weet niet eens waarom, dat gebeurde gewoon. Al snel merkte ik dat het me heel veel energie kostte. Iedere ochtend voelde ik de druk om op tijd te komen. Een druk die ik mezelf oplegde. Ook werkte ik als introvert op een kantoortuin; een complete mismatch. Begrijp me niet verkeerd, het werk en de collega’s waren leuk, maar door alles eromheen was ik iedere dag uitgeteld. Ik had geen energie meer om ’s avonds te koken en voelde me altijd opgejaagd. Dat was niet goed.”


Van werknemer naar ondernemer

Naast haar baan in loondienst deed ze hier en daar al een schrijfklus als freelancer. Toen ze steeds meer aanvragen kreeg zonder enige acquisitie, moest ze ‘nee’ gaan verkopen. Ontzettend jammer natuurlijk als je heel graag ‘ja’ wil zeggen. Ze besloot een dag minder te gaan werken, maar zat uiteindelijk alsnog in het weekend haar klussen af te maken. Daarbij begonnen de grote verschillen tussen een baas en werknemer haar ook steeds meer op te vallen. “Op kantoor schreef ik één mail die vervolgens € 15.000 opleverde voor mijn werkgever. Ik leek wel helemaal gek dat ik dat bleef doen voor een baas. Hij kwam aanrijden in zijn Porsche, terwijl ik met mijn Punto bij het tankstation moest slikken of er wel genoeg geld op mijn bankrekening stond. Nee, dat was niks voor mij”, vertelt Lenneke. Ze kocht een huis, nam ontslag en gaf haarzelf een tijdje vrij om op adem te komen en te verhuizen. Begin 2019 was ze er klaar voor. A fresh start. “Na twee maanden freelancer te zijn verdiende ik al meer dan dat ik verdiende in loondienst.” Even valt het stil. Ik ben onder de indruk. “Waar je tijd en moeite in stopt komt altijd wat uit, zo werkt het gewoon”, voegt ze eraan toe.


Nu loopt Lenneke op haar gemak een paar rondjes per dag met haar hond

De eerste klanten waren zo gevonden

In bloggersland kennen ze Lenneke wel; ze blogt namelijk al sinds 2011 op Freelennse. “Ik las graag blogs van bijvoorbeeld veracamilla.nl en misslipgloss.nl en had altijd de droom om iets met schrijven te gaan doen. Er waren mensen die ervan konden leven! Toen zat het nog in mijn hoofd als een luilekker baantje en slapend rijk worden. Nu weet ik wel beter”, vertelt ze lachend. Toen ze dus in 2019 full time voor haarzelf begon, had ze een mooi portfolio om naar te verwijzen: haar blog. “Bovendien lever ik altijd goed werk, heb ik vrienden met een netwerk en vind ik het leuk om iets extra’s te doen voor klanten. Bijvoorbeeld de 404 pagina. Vaak is dat een saaie pagina die wordt vergeten, terwijl je daar iets creatiefs mee kunt.” 


Hoe verkoop je jezelf? 

In het begin vond Lenneke veel opdrachten via Linkpizza, een platform waar je opdrachten zoals advertorials kunt scoren. “De rest gaat vanzelf. Ik wil niet zeggen dat het aan komt waaien, maar hard work pays off. Ik ben goed met taal en vind het leuk om voor verschillende klanten te werken. De ene keer voor een autoblog, de andere keer voor een accountantskantoor, voor de verslavingszorg of voor een coach. Ik werk alleen voor authentieke ondernemers die écht het beste met hun klanten voorhebben. Het is aan mij de taak om van een moeilijke tekst iets simpels te maken. Dat vind ik leuk.  Het onderwerp waarover ik schrijf maakt me niet zoveel uit. Ik zie in alles wel een uitdaging.” 



Verdien je geld met je blog?

Ik weet nu zelf hoeveel tijd een blog kost. Vooral in het begin haal je er nog weinig uit. Mensen moeten je leren kennen en je moet zelf nog ontdekken wat wel en niet werkt. Lenneke’s blog daarentegen bestaat al sinds 2011. Haar blog trekt nu gemiddeld zo’n 6500 bezoekers per maand. Ze heeft dus een mooie doelgroep opgebouwd en veel geleerd van bijna 10 jaar bloggen. Op haar Instagram kun je uitgebreid meegenieten hoe ze steeds weer nieuwe dingen probeert om wat geld bij te verdienen met haar blog. Ze noemt het ‘Project Passief Inkomen’. Een hele interessante naam, vind ik zelf. Want wie wil er nou geen passief inkomen genereren?


Op een dag leerde Lenneke via een andere blog over affiliate marketing. Dat is het verkopen van andermans producten en daar een vergoeding voor krijgen. “Ik had een blog nooit als geldkoe of bedrijf gezien. Tot dat ik voor mezelf begon en me realiseerde dat ik een grandioze marketingtool in handen had. Zo schreef ik laatst bijvoorbeeld een recensie over het boek ‘Van klacht naar kans’. Dankzij die blogpost zijn er nu zo’n 30 van verkocht via mijn link. Voor een boek ontvang je 6% commissie van bol.com, dus tel uit je winst. Naar mijn koptelefoon werd ook vaak gevraagd dus staat dat linkje op mijn blog. Die wordt nu ook vaak gekocht. Inmiddels verdien ik gemiddeld € 300 per maand met affiliate marketing. Mijn doel is om hiermee € 500 per maand te gaan verdienen.”


“Het is een soort sport geworden. Ik check iedere dag wat ik verdiend heb. Ik weet het, dat klinkt vrij obsessief. Maar dat werkt voor mij. Ik heb besloten om met dat geld uit affiliate linkjes te gaan beleggen. Of ik kan beleggen? Nope. Ik ga er gewoon blind in en het mezelf leren. Ik heb het boek ‘blondjes beleggen beter’ gekocht en zo ga ik beginnen. Als ik het kan, kan iedereen het”, vertelt ze vastberaden. Grappig dat ze zichzelf nooit als commercieel heeft gezien, terwijl ze er duidelijk een oog voor heeft. 


Zo neemt Lenneke je mee op Instagram

Lenneke ziet ondernemen als een spel

Niet alleen voor haar blog, maar ook voor haar bedrijf is Lenneke creatief. Ze zou namelijk al haar tijd kunnen invullen met schrijfopdrachten, maar ze zoekt steeds weer naar een manier om vernieuwend te zijn en meer geld te verdienen. “Ik zie ondernemen als een spel. Ik speel niet om te winnen, maar om te spelen. Als ik het spel zie, mag ik het spelen. Zo maak ik slogan voorstellen, ik verbeter LinkedIn profielen of verzin Instagram bio’s. Ik probeer steeds weer een nieuwe dienst.


Een van mijn creatieve diensten is heel populair geworden. Copy Koffie, noem ik die. Tijdens een Copy Koffie maak ik een uitgebreid adviesrapport van een website. Ik haal de taalfouten eruit en geef concrete tips. Ondernemers willen vaak wel hun website verbeteren, maar niet direct een dure tekstschrijver inhuren. Het is fijn als er eerst iemand naar kijkt die er verstand van heeft en zegt wat er moet gebeuren. Dat doe ik dus. Toen ik hiermee begon was mijn prijs € 50, om te kijken hoeveel animo er was. Er waren maar een paar plekken beschikbaar”, ik kijk Lenneke aan. Slim vind ik dat. Dan maak je het exclusiever, geef je jezelf de kans om een nieuwe dienst af te tasten en krijg je een soort vol=vol effect. Een potentiële klant moet snel beslissen anders is het misschien wel te laat. Nu zit haar prijs al op € 499 per sessie. Kijk, dat is ondernemen. 


Wat heb je geleerd van het ondernemerschap?

“Ik werk alleen nog maar met mensen die ik zelf echt leuk vind. Daar krijg ik namelijk energie van, die luxe heb ik. Het onderwerp maakt me niet uit, zolang ik maar mijn eigen schrijfstijl mag hanteren. Ik ga geen formele ‘u’ teksten schrijven of inkleuren wat er al is. Ik wil met een voorstel kunnen komen waar klanten van zeggen: ‘wow, hier had ik niet aan gedacht’. Bij een sollicitatie maak ik geen proefteksten meer. Dat vind ik zonde van mijn tijd. Ik heb een blog gevuld met teksten waarop je kan zien hoe ik schrijf. Ook doe ik geen gesprekken meer op locatie, want dat werkte niet. Dan reed ik bijvoorbeeld een uur naar een potentiële klant, waar ze uiteindelijk geen enkele copywriter hebben aangenomen omdat ze nog niet wisten wat ze wilden. Dat kostte me een halve dag tijd en reiskosten zonder daar iets voor terug te krijgen. Ik plan met alle liefde een videocall, dan weet de opdrachtgever ook precies hoe ik praat en wie ik ben. Maar aan reizen besteed ik liever geen tijd.” 



Wat is de grootste uitdaging aan het ondernemen? 

Ik vind het knap hoe Lenneke als ondernemer zo goed haar grenzen kan aangeven. “In loondienst vond ik dat heel moeilijk. Ik ben het nu met mezelf aan het goedmaken voor al die keren dat ik niet voor mezelf heb gekozen”, zegt ze met een grote lach. “Mijn persoonlijke uitdaging in het ondernemerschap is leven zonder stress. Ik neem veel werk aan omdat ik bang ben op een dag niks meer te hebben. Soms denk ik: Holy shit, schiet mij maar lek. Ik neem veel te weinig vakantie, dat is een leerpunt hoor. Maar dat komt ook omdat ik mijn werk gewoon heel leuk vind.”


Wanneer kunnen we jouw boek lezen?

Lenneke is copywriter, ondernemer en blogger, maar haar allergrootste droom is om ooit haar boek uit te geven. “’Mijn eerste boek moet gaan over lekker leven’ en keuzes maken waar jij blij van wordt — ook als de rest van de wereld denkt dat je knettergek bent geworden. Lekker leven is mijn leus, zeg maar. Het lijkt me natuurlijk wel doodeng om te schrijven. Maar na het lezen van Big Magic ben ik toch overtuigd dat ik gewoon moet beginnen. Dat boek gaf me het zetje dat ik nodig had. Ik ben nu bezig met het uitstippelen van de hoofdstukken, dus het begin is gemaakt. Maar ik stel verder geen deadline of doel. Ik schrijf wanneer het goed voelt. Wie weet huur ik op een dag een huisje op de Veluwe en ga ik daar schrijven. Ik geef het voor nu de tijd die het nodig heeft”, vertelt Lenneke. We moeten dus nog even geduld hebben. Maar hoe je het ook wend of keert, op een dag ligt er een boek van Lenneke Manschot in de Bruna. 


Lenneke in haar element, geïllustreerd door Carmen Groenefelt.

Tips voor jou

Of Lenneke nog tips heeft? Dat hoef je haar geen tweede keer te vragen! “Ga spelen in de breedste zin van het woord. Ik hoor iemand wel eens zeggen: “Ja maar jij kan schrijven, ik kan helemaal niks.” Dat vind ik zo’n onzin. Natuurlijk kun je wel iets, iedereen kan iets. Je weet het alleen nog niet. Ik ben ervan overtuigd dat je heel veel kan leren, als je het maar wil. Ga gewoon iets proberen. En als het niks is, stop je gewoon weer. Een vriendin van mij heeft veel verschillende baantjes gehad in een korte tijd. Zelf vindt ze dat gênant. Dan gaat ze ergens solliciteren en schrikken ze van haar CV. Ik begrijp dat niet. Ik vind het juist super slim. Als je iets niet leuk vindt, ga je iets nieuws proberen tot je hebt gevonden wat je wel leuk vindt. Ga ontdekken! Je leert altijd meer dan op een plek te blijven die niet bij je past.”


Nu wil ik dat spel ook spelen

Waar ik zo’n bewondering voor heb is dat Lenneke gewoon van alles probeert. Ze probeert passief inkomen te genereren, verschillende verdienmodellen te gebruiken en ze kijkt welke dienst het beste aanslaat. Ze is niet bang om te falen; want eigenlijk faal je niet als je geleerd hebt dat iets gewoon niet werkt. Het lijkt me leuk om het spel te spelen waar Lenneke het over heeft. Dat klinkt namelijk als een leuk spel! Daarmee maakt ze ondernemerschap ook niet zwaar of te serieus.


Lenneke heeft haar ideale leven zelf gecreëerd vóór haar 29ste levensjaar. Ik hoop dat ik daar op mijn 29ste ook ben! Ik vind het knap hoe ze zo bewust stilstaat bij wat niet bij haar past en dat dan vervolgens ook gewoon niet meer doet. Zoals het reizen naar een klant toe of het maken van proefteksten. Dat benadrukt maar weer hoe belangrijk het is om te luisteren naar jezelf. Lenneke heeft haar droombaan omdat ze haar werk en leven zelf heeft gecreëerd. Ik begin me meer en meer af te vragen of je wel een droombaan kunt hebben als je werkt voor een baas? Misschien moet je een droombaan altijd wel zelf samenstellen, net als Lenneke doet. Ieder mens is namelijk anders en iedereen floreert op een andere manier. Een goede vraag om over na te denken.

Huidige reacties

Laat een reactie achter