fbpx
Top

Lees dit eerst voordat je aan een 30-day challenge begint

Een 30-day challenge is leuk en aardig, maar kan ook een complete flop worden als je het niet goed voorbereid. Ik kan het weten. In 2020 ondernam ik namelijk maar liefst 8 30-day challenges. De ene succesvoller dan de ander. De volgende keer zou ik het heel anders aanpakken! Mocht jij op het punt staan om één of meerdere 30-day challenges te proberen, lees dan eerst even dit artikel. Dat gaat je namelijk een hoop tijd en wanhoop schelen.


Tip 1: Iedere maand een nieuwe challenge is teveel

De eerste zes maanden van 2020 ben ik van 30-day challenge naar 30-day challenge gevlogen. Hoewel ze stuk voor stuk uitdagend waren, werd dat gewoon teveel. Ik ben erachter gekomen dat je na iedere challenge tijd moet reserveren om te reflecteren op de challenge. En een challenge heeft veel voorbereidingstijd nodig. Dus hap snap van het ene in het ander is gewoon geen goed idee. Note to self: geef jezelf minimaal twee weken rust na het voltooien van een 30-day challenge.


Tip 2: Reflecteer op de challenge

Door te reflecteren na afloop van de challenge, kijk je naar wat je van de challenge wil meenemen in je dagelijkse routine, in plaats van meteen in de volgende te rollen. Het is zonde dat ik dit niet gedaan heb. Daardoor liet ik de lessen na 30 dagen weer los en heb ik er minder van geleerd dan wanneer ik goed had gereflecteerd.


Tip 3: Start alleen een nieuwe challenge vanuit oprechte nieuwsgierigheid

Je moet oprecht heel nieuwsgierig zijn en met zoveel mogelijk vragen aan een challenge beginnen. Als ik me niet genoeg dingen afvraag, zijn 30 dagen te lang. Een challenge moet daarom als onderzoek worden ingestoken en ook zo worden voorbereid. Niet als een leuk probeersel voor aantrekkelijke content. Dat is namelijk niet genoeg reden om het vol te houden wanneer het moeilijk wordt.


Een onderzoek heeft een onderzoeksvraag, een plan van aanpak en wordt meetbaar gemaakt. Ook die elementen zijn dus belangrijk om op te stellen in de voorbereiding van een challenge. Dat heb ik helaas niet genoeg gedaan waardoor ik niet iedere challenge heb volgehouden. Note to self: bereid je goed voor zodat je het ook op een moeilijk moment kunt volhouden omdat je weet waarvoor je het doet en je het wil vanuit intrinsieke motivatie.


Tip 4: Bedenk de ultieme onderzoeksvraag die je met de challenge wil onderzoeken

Zoals hierboven al omschreven, moet je iets doen vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Je hebt dus een onderzoeksvraag voor ogen, een soort richting wat je wil onderzoeken met de challenge. Denk aan:
– Voel ik me gezonder/productiever/gelukkiger door [challenge]?
– Waarom vinden anderen [challenge] zo fantastisch?
– Ben ik sterk genoeg om [challenge] 30 dagen vol te houden?


Tip 5: Ben bereid om het ook langer dan 30 dagen vol te houden

Wellicht wil je iets uitproberen omdat je nieuwsgierig bent, omdat je gezonder of productiever wil worden of omdat je iets aan jezelf wil bewijzen. Wat de reden ook is, uiteindelijk zal je jezelf door de challenge beter leren kennen. Je leven zal een klein beetje veranderen, omdat je leert wat je bewust wel of niet wil implementeren in je routine.


Tim Ferriss, zo’n beetje the king of optimization, zei ooit: “Effective lifestyle design is effective testing and awareness.” Dus door het effectief te testen, ga je leren wat je wel en niet wil in je leven. Dat stopt natuurlijk niet na 30 dagen. Als je iets hebt geleerd of ontdekt tijdens de challenge, is het de kunst om juist datgene te pakken en te implementeren in je dagelijkse routine. Het wordt pas een gewoonte nadat je het vaak (dagelijks) blijft herhalen. Note to self: iets wordt pas een gewoonte wanneer je het ook na 30 dagen blijft volhouden.


Lees ook: 10 challenges om te doen in het nieuwe jaar (2021)

Huidige reacties

Laat een reactie achter