fbpx
Top

Ik heb mijn ideale dagdeel om te mediteren gevonden!

Iedere maand doen we met Avocado Generatie een 30 dagen challenge. Dankzij de challenge in mei ben ik begonnen met mediteren. Door de waan van de dag was ik nooit eerder aan meditatie begonnen. Nieuwsgierig was ik wel! Nu, eenmaal 30 dagen later, vind ik het heerlijk! Ik had verwacht dat ik meditatie het fijnste zou vinden in de ochtend. Dan begin je immers je dag. Maar toch bleek dat niet het geval…

Tip: op mijn Instagramkanaal kun je een meditatiepakket van Connect with Joy winnen!


Mediteren zweverig?
In het begin was ik erg sceptisch. Ik vond het zweverig en begreep niet hoe het mensen kon helpen. Gelukkig hielp Joy, van Connect with Joy, me met de eerste vier dagen. Daarna moest ik het zelf doen. “Het is echt jouw reis, die is voor iedereen anders. Probeer verschillende dingen en ontdek welke meditatiestijl bij je past”, gaf Joy als tip.


Ik begon met mediteren in de ochtend
Dat leek me gewoon logisch, mediteren in de ochtend. Ik las overal dat het je mentaal klaar maakt voor de dag. Maar ik ging al snel met veel tegenzin op mijn meditatiestoel zitten. Ik voelde me onrustig en kon maar niet bij ‘de les’ blijven.


Dus ik probeerde een ander dagdeel
In het begin dacht ik dat ik gewoon niet genoeg ‘concentratie’ had, of mijn ‘aandachtsspier’ gewoon zwak was. Maar zoals Joy al eerder zei: “Je moet niet te hard zijn voor jezelf.” Dus na 2,5 week heb ik de ochtend losgelaten en ben ik tijdens lunchtijd, na werktijd en voor het slapen gaan proberen.

Dat werkte! Na lunchtijd heb ik altijd een kleine dip. Blijkbaar komt dat omdat je lichaam ’s middags een middagdutje nodig heeft. Meditatie hielp om die dip te overwinnen. Daar kreeg ik nieuwe energie van, een boost! Echt lekker.


Mediteren na werktijd
Na werktijd voel ik me altijd een beetje verdwaald. Dan begint mijn avond en wil ik 100 dingen tegelijk doen (meestal allemaal voor Avocado Generatie). Maar ik moet natuurlijk kiezen. Door even een momentje voor mezelf te pakken en uit te zoomen tijdens een meditatie, word ik weer rustig. Dan begin ik met hernieuwde energie aan mijn avond.


Ik gebruikte de app Meditation Moments
Ik moet eerlijk zeggen dat het zonnetje daar wel bij geholpen heeft. Ik vond een fijn plekje in de zon, ging liggen en zette een meditatie op. Ik heb veel geluisterd naar de app van ‘Meditation Moments’. Deze bevat 6 gratis meditaties, als je het wil proberen. Om meer meditaties te proberen moet je € 35 voor een jaar betalen. Ik vond het dat wel waard.

Ik vond vooral de categorie ’inspiratie’ heel prettig. Dan luisterde ik naar een meditatie over mijn droomleven, of eentje over dankbaarheid. Ik heb ontzettend veel vogels in de tuin, dus die hoorde ik dan best luid door mijn koptelefoon heen. Ik liet me dan echt even helemaal verzinken in zijn stem en zijn vragen. Want vragen stelt hij veel in zijn meditaties. Bijvoorbeeld over waar ik dankbaar voor ben. Dan droom ik helemaal weg.


Mediteren voor het slapen gaan
Daarnaast ben ik mediteren voor het slapen gaan als heel prettig gaan ervaren. Soms weet ik niet waar ik aan moet denken in bed. Ik ben altijd wel een goede slaper geweest, dus die zwevende gedachten zijn nooit een probleem geweest. Toch slaap ik nóg beter na een meditatie. Sterker nog, ik val al in slaap tijdens de meditatie. Ik heb het einde nog nooit gehoord. Ik val ontzettend ‘positief’ in slaap en word optimistisch wakker. Dat komt omdat de meditatie me aan positieve dingen laat denken. Heerlijk in mijn dromen, heerlijk in mijn ochtend.

Het boek ‘Helemaal naar de meditering’ heeft me ontzettend geholpen om mediteren te leren begrijpen. Ik heb dit boek gedurende de challenge gelezen. Echt een aanrader!


Wrap up: wat is mediteren nou echt?
Ik kan deze vraag nu beter beantwoorden dan 30 dagen geleden. Je gedachten zijn super goed in associeren en verbindingen leggen. Daardoor schieten je gedachten ook wel eens alle kanten op, dat is heel normaal. Meditatie helpt je om die gedachten ietwat onder controle te krijgen. Even ben je helemaal in het heden. Niet bij wat je straks moet doen in de toekomst. Ook niet bij wat er gebeurd is in het verleden. Maar puur in het nu. Zie het als een helikoptervlucht die boven je brein cirkelt. Van een afstandje kijk je naar wat er in je hoofd zit.


Of ik doorga?
Ja, ik ga ermee door. Niet iedere dag, maar op momenten dat ik er zin in heb. Ik weet nu dat na de lunch, na werktijd of voor het slapen gaan voor mij prettig zijn. Dus op die momenten blijf ik het zeker af en toe doen. Ik weet gewoon hoe fijn ik me tijdens en na die meditatie voel. Dus dat is dubbel en dik een half uurtje van mijn tijd waard.


Ook proberen?
Lees even het boek dat ik hierboven tip, of installeer de app Meditation Moments. Dan kun je echt ervaren waar ik het over heb. Luister niet teveel naar anderen maar maak er je eigen reis van. Probeer het niet 1 dag maar een paar weken. Zo kun je verschillende meditaties en dagdelen uitproberen. Pas dan kom je erachter wat het beste bij je past.


Doe je mee met de challenge in juni?
Deze challenge is iets minder spectaculair, maar zeker wel goed voor je. We gaan iedere dag 30 minuten bewegen. Easy, zou je zeggen. Maar door de coronacrisis zit ik toch al best een tijdje op mijn luie gat. Geloof je me niet? Bekijk de video hieronder!


Huidige reacties

Laat een reactie achter