fbpx
Top

Hoe leer je kinderen een Growth Mindset? Juf Silke legt uit

Niet alleen de vrienden en vriendinnen van Avocado Generatie deden mee aan de 30-day-challenge in maart, ook de hele klas van juffrouw Silke. “Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Want iedere dag gebeurt er iets goeds, zelfs op een baaldag. Het is een mindset die ik de kinderen wil leren.”


Sommige kinderen konden in het begin geen positieve dingen bedenken
Toen wij op 1 maart met de 30-day-challenge dankbaarheid oefenen van start gingen, besloot juf Silke dat met de hele klas te oefenen. Ze kregen een blad waarop ze iedere dag moesten opschrijven wat er goed was gegaan. “De kinderen waren erg enthousiast over dit project. Je ziet dan ook ineens grote verschillen tussen de kinderen. Sommigen konden niks bedenken wat goed was gegaan. Ze denken veel te groot en vinden pas dat er iets is goed gegaan na een ‘perfecte’ dag. Dan probeerde ik te helpen door een paar vragen te stellen: ‘heb je jouw rekenwerk vandaag af?’ Ja, was dan het antwoord. ‘Nou, dat is al goed gegaan. En was het fijn om buiten te spelen?’ Ja, was dan weer het antwoord. ‘Nou, dat is dan ook goed gegaan.’ En zo leren ze steeds beter om positief te denken.”


Perfectionisme bij kinderen
“Sommige kinderen zijn erg perfectionistisch. Aan die ouders geef ik dan ook de tip om ’s avonds voor bedtijd een keer te praten over alles wat er goed is gegaan. En je ziet dan dat het steeds makkelijker wordt om het op te schrijven. Sommige kinderen vragen zelfs al: ‘mag ik dan ook meerdere dingen opschrijven?’ En dat stimuleer ik natuurlijk. Dan scheppen ze ook een beetje tegen elkaar op: ‘ik heb lekker twee dingen opgeschreven’.”


Juf Silke leert de kinderen dat fouten maken mag
In een prestatiemaatschappij waar het percentage burn-outs onder jongeren jaarlijks groeit, is het belangrijk wat Silke doet. Zij leert jonge kinderen dat ze moeten focussen op het positieve en dat fouten maken mag. “Ik oefen niet alleen met het opschrijven van wat er goed ging, storytelling is ook heel belangrijk om de boodschap duidelijk te maken. Daarom heb ik in de klas een boek als voorbeeld gebruikt: Het meisje dat nooit fouten maakte. Dat gaat over Isabella, een meisje dat nog nooit een fout heeft gemaakt. Maar tijdens een toneelvoorstelling maakt ze dan toch ineens een foutje. Daardoor komt ze erachter dat het dus helemaal niet erg is om fouten te maken. Na het lezen van dit boek vroeg ik aan de klas: “Wie vindt het spannend om een foutje te maken en doet graag alles heel goed?” Dan zie je dat heel veel kinderen hun hand in de lucht steken.”


Growie en Fixie leren de kinderen een Growth Mindset
“‘Ik kan het niet’ is een verboden zin bij mij in de klas. Ze mogen alleen maar zeggen: ‘ik kan het NOG niet’. Dat oefenen ze ook echt, want ik hoor het ze zeggen. Deze inspiratie heb ik geleerd uit het kinderboek Mindset. Via de verhalen van Fixie en Growie leert dit boek kinderen wat het verschil is tussen de vaste mindset en de groeimindset.” Zodra deze bizarre Coronacrisis voorbij is en juf Silke weer met haar kids terug de klas in kan, wil ze aan de slag met het boek: Je fantastische elastische brein. Die gaat over de groeikracht van je brein en een introductie voor kinderen tot de ‘growth mindset’. “Het is prachtig om die ontwikkeling bij de kinderen te aanschouwen. Daar doe ik het voor.”


Huidige reacties

Laat een reactie achter