fbpx
Top
stop met doelen stellen en definieer je angsten

Hoe krijg ik wat ik wil? Stop doelen stellen en definieer je angsten

Doe je ogen eens dicht en visualiseer je droomleven. Je ziet het helemaal voor je hé? In geur en kleur. Maar wanneer je je ogen opent ziet de realiteit er toch iets anders uit. Je werk, je huis, je mindset of je leven is niet zoals je het zou willen. Dus zet je doelen om te bereiken wat je wil. Maar dat gaat je allemaal niet snel genoeg. Waarom ben je nog niet waar je wil zijn? Een grote kans dat er onderliggende angsten zijn die je tegenhouden. Vandaag gaan we die angsten definiëren waardoor je eindelijk weer flinken stappen kunt zetten richting dat droomleven! Hoe krijg ik wat ik wil? – Door je angsten te definiëren.


Ik weet wat ik wil, jij ook?

De fase ‘ik weet niet wat ik wil’ ben ik inmiddels wel voorbij. Ik weet nu wat ik wil, maar hoe krijg ik wat ik wil? In mijn geval zou ik van dit blog mijn werk willen maken. Het lijkt me fantastisch om iedere dag te schrijven, interviewen, video’s te maken en mensen te helpen die vastlopen in hun carrière. Om dat te bereiken moet ik nog flink wat uurtjes aan dit platform bouwen. Mijn doel is heel duidelijk en toch kan ik er niet de nodige uren insteken en gaat het me niet snel genoeg. Er is namelijk iets wat me tegenhoudt: ik heb nog een full time kantoorbaan naast dit blog.


Mijn angst is ook heel duidelijk, die van jou ook?

Nu hoor ik je denken: simpel toch, dan neem je ontslag? Ja, dat zou je zeggen. Alleen een probleem: ik verdien er nu nog geen geld mee. Dus als ik ontslag zou nemen, verdien ik officieel geen geld meer. Hoe ga ik dan rondkomen in de opstartfase? Hoelang gaat het duren voordat ik hier geld mee kan verdienen? Zit er überhaupt wel brood in dit blog? Hoe krijg ik wat ik wil?


Kortom: ik zet nu alleen hele kleine stappen omdat ik bang ben dat ik niet snel genoeg geld ga verdienen. Mijn droom is dus heel duidelijk en mijn angst ook. Daar gaan we vandaag mee aan de slag! De boodschap is dan ook: stop doelen stellen, want je kunt niet overal doorheen rammen. Soms moet je juist je angsten onder ogen komen om voor jezelf te ontdekken waarom je nog niet bent waar je wil zijn.


Opdracht: definieer je angsten

Tijd voor actie! Hoe krijg ik wat ik wil? Het antwoord is: een goede voorbereiding. Je kunt je niet op alles voorbereiden natuurlijk, maar wel op de angsten die in je hoofd zitten. Want blijkbaar maak je je zorgen om bepaalde scenario’s waardoor je geen verdere stappen zet richting je droomleven. Door je angsten te definiëren en een gedegen plan te maken, hoef je niet meer bang te zijn voor wat er gaat komen. Je hebt je immers goed voorbereid.


Wat wringt er bij jou, waar heb je twijfels over, wat zeggen je behoeften? Waarom leef jij nog niet het droomleven wat je voor je ziet? Hieronder neem ik je even mee in hoe de opdracht er voor mij uit zou zien.


Stap 1: Wat als ik [vul in]

Als je je ogen dicht doet, wat zou je dan het aller aller liefste willen? Vul de volgende zin aan: ‘Wat als ik [vul in].


Wat als ik… ontslag neem?

In mijn geval zou er staan: Wat als ik ontslag neem? Ik weet immers dat ik het liefste full time aan dit blog zou willen werken, om vastlopers te helpen bij hun zoektocht. Maar wat me tegenhoudt is dat ik niet ontslag durf te nemen vanwege het geld. Dat is dus mijn grootste angst en daarmee gaan we in deze opdracht aan de slag.


In drie delen ga je deze angst onderzoeken en aanpakken.


Stap 1.1: Definieer de worst case scenario’s

Definieer het ergste wat er kan gebeuren als je toch gaat doen wat je het liefste wil doen. In dit geval wil ik dus ontslag nemen om full time te werken aan dit blog. Wat zijn de worst case scenario’s?


Dit zijn de worst case scenario’s die ik kan bedenken voor mijn voorbeeld:
1. Ik verdien maandenlang geen geld en zie mijn spaarrekening verdampen
2. Ik moet uiteindelijk solliciteren voor een rotbaantje om geld te verdienen
3. Het is officieel bewezen dat mijn blog geen verdienmodel bevat en ik moet opzoek naar een nieuwe droom


Stap 1.2: Voorkom: Wat kun je doen om de worst case scenario’s te voorkomen?

Het zou natuurlijk vervelend zijn als een van die worst case scenario’s werkelijkheid wordt. Nu is het dus van belang dat ik ga bedenken hoe ik die worst case scenario’s al bij voorbaat kan voorkomen.


Dit kan ik doen om de scenario’s uit het voorbeeld te voorkomen:
Zo snel mogelijk producten op mijn blog lanceren zodat websitebezoekers in ieder geval iets kunnen kopen
– Een product MVP’en; kleinschalig testen voordat er uren aan werk in zit
– Een plan maken om ten minste drie verdienmodellen te testen
– In het weekend boeken lezen waarop ik op ideeën kom
– Durven uitbesteden zodat de groei sneller gaat
– Spullen in huis verkopen om te compenseren
– Nog eens door de lijst met 68 manieren om bij te verdienen bladeren
– Één dag per week in een winkel werken voor variatie en een beetje geld
– Kritisch zijn op uitgaven
– Huis verhuren en kleiner gaan wonen (in een boshuisje bijvoorbeeld)


Stap 1.3: Herstel: Wat kun je doen als de worst case scenario’s toch uitkomen?

Nu weten we dus wat me tegenhoudt (de worst case scenario’s) en we weten hoe we dit deels kunnen voorkomen. Toch is er met de beste voorbereiding alsnog een kans dat alle verdienmodellen niet werken, dat mijn blog een flop wordt en ik na zes maanden nog geen rooie cent verdien. Hoe kan ik de schade dan herstellen?


Dit kan ik doen om de schade te herstellen:
Een coach inschakelen: waarom is het niet gelukt en wat kan beter?
– Solliciteren bij een werkgever die op dat moment goed voelt
– Leren van mijn fouten en opnieuw beginnen


Samenvattend:

stap 1 - stop doelen stellen definieer je angsten - Hoe krijg ik wat ik wil?

Stap 2: visualiseer je leven als je het WEL doet

Wat zouden de voordelen kunnen zijn van een poging of zelfs een klein beetje succes? Stel, ik neem ontslag om te werken aan dit blog. Hoe kan mijn leven er dan uitzien als het uitpakt zoals ik wil dat het uitpakt?


Ik ga je meenemen in mijn droomleven als ik de stap WEL zet:
Ik kan me voorstellen dat ik me dan vrijer dan ooit voel. Eindelijk kan ik dagelijks opstaan met een lach, omdat ik ga bouwen aan mijn droomleven. Doordat ik er meer uren aan besteed zie ik het groeien. Ik krijg steeds meer reacties van mensen die erdoor geholpen worden en ik zie de community groeien. Mijn eerste product is nog geen vetpot, maar het neemt al wat stress weg. Mijn tweede product daarentegen wordt groots in de media gelanceerd. Zes maanden na mijn ontslag kan ik daardoor nét rondkomen van Avocado Generatie. Mijn droomleven is uitgekomen!


Doelen stellen

Stap 3: Visualiseer je leven als je het NIET doet

Wat zou er gebeuren als je de stap NIET zet? Als je niet in het diepe durft te springen en kiest om je angsten te negeren…


Ik ga je weer meenemen in mijn voorbeeld:
Ik durf dus geen ontslag te nemen, blijf werken waar ik werk en in mijn vrije tijd werken aan dit blog. Ik merk dat ik steeds moeër word, omdat het vermoeiend is om naast mijn kantoorbaan ook nog al mijn vrije tijd achter een computer te zitten. Mijn behoefte om te ontspannen wordt steeds groter, waardoor ik uiteindelijk besluit om Avocado Generatie op te geven. Daarmee geef ik ook mijn droom en mijn passie op. Nu ben ik dus helemaal stuurloos en weet ik niet meer wat ik wil in mijn leven. Ik voel me ongelukkig, leeg en futloos. Is dit het nou? – Vraag ik me af? Waar is die vlam die er ooit was?


Hoe krijg ik wat ik wil?

Nu jij, definieer je angsten:

1. Wat als ik [vul in]
2. Definieer de worst case scenario’s
3. Voorkom: Wat kun je doen om de worst case scenario’s te voorkomen?
4. Herstel: Wat kun je doen als de worst case scenario’s toch uitkomen?
5. Visualiseer je leven als je het WEL doet
6. Visualiseer je leven als je het NIET doet


Hoe krijg ik wat ik wil? Definieer je angsten

Zoals je hierboven leest hoef je je niet door je angsten te laten leiden. Jij bent de baas over jezelf. Als je wil reizen, ontslag wil nemen, een tattoo wil of op date wil met je vrijgezelle buurman maar het niet durft, is dit een goede oefening om eens te proberen. Waarom durf je het niet? Wat houdt je tegen? Hoe kun je die angsten voorkomen of herstellen als ze uitkomen? En hoe ziet je leven eruit als je er niet aan toegeeft? Hoe ziet je leven eruit als je er wel aan toegeeft?


Hoe krijg ik wat ik wil? Zoals in het voorbeeld hierboven kan je leven drastisch veranderen als je wel aan je angsten toegeeft en er gewoon voor gaat.


Inspiratie: Tim Ferriss

Voor dit artikel heb ik me laten inspireren door de Ted Talk van Tim Ferriss (zie hieronder). Ik heb ook al eerder een artikel geschreven over hoe je de avond- en ochtendroutine van Tim Ferriss kunt uitproberen als challenge. Tim Ferriss is ook de schrijver van ‘the 4-hour work week’. Een inspirerend boek over hoe je meer kunt doen in minder tijd om zo vrijer te leven en meer te doen wat je wil:



Huidige reacties

Laat een reactie achter