fbpx
Top

Hoe werd Lisse Knaapen een musicalster?


Vroeger droomde ik ervan om musicalster worden. Ik vond toneel spelen en zingen fantastisch, maar ik ging nooit naar musicals en danspasjes instuderen waren ook niet mijn ding. Daarom denk ik niet dat er aan mij een musicalster verloren is gegaan. Als kind zie je die seintjes alleen nog niet. Je ziet niet dat de realiteit anders is dan je fantasiewereld. Nu ik 26 ben heb ik dat hoofdstuk al lang afgesloten. Toch is iets in mij nog steeds nieuwsgierig: is het zijn van een musicalster een droombaan? Ik zocht contact met Lisse Knaapen om een antwoord te vinden. Zij kan fantastisch acteren en zingt de sterren van de hemel. Zij is inmiddels die musicalster waar ik vroeger van droomde. En je raadt het al, Lisse wilde wel vertellen hoe ze een musicalster werd.


Wat is mijn droombaan? Met die vraag startte ik deze interviews reeks. Klik hier om alle droombaan voorbeelden te lezen.


Waar kun je musicalster Lisse van kennen?

We zitten midden in de coronatijd en Lisse Knaapen en ik hebben dus besloten om het interview via Whereby te doen. Lisse komt online. En net als bij ieder ander interview, ben ik eerst een beetje starstruck. Lisse Knaapen is namelijk die vrouw die een hoofdrol had in Sky the musical, die Ada speelde in de Soldaat van Oranje, die Emma speelde in Emma wil leven, die met Isa Hoes en Eric Corton in de korte dramafilm Zie Mij Eens speelde over het hebben van een ernstig meervoudige beperking, die liedjes voor het Klokhuis zong en nog veel meer. Ze had ook een hoofdrol te pakken in de musical Waitress, maar die werd vanwege corona helaas afgeblazen.


Lisse is toch wel een beetje een musicalster in wording. En dat kan ook niet anders, want in 2015 studeerde ze Cum Laude af aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten, richting Muziektheater, onder leiding van Anouk Beugels. Hierbij ontving zij een stipendium (een beurs) van Vrienden van Codarts. Ze was de enige in haar jaar. Zeer indrukwekkend natuurlijk. Maar dat lees je allemaal niet aan Lisse af. Er hangt een hele goede vibe aan de andere kant van het scherm. Lisse is vrolijk en heeft er zin in. Dus heb ik er ook direct zin in. Ik schraap mijn keel en begin het gesprek: “Lisse, hoe kwam het dat jij voor Codarts koos?”


Lisse droomde niet van een carrière met theater en muziek

“Thuis werden ze gek mijn gezang”, zo begint Lisse haar verhaal. “Dus mocht ik naar de Kathedrale Koorschool in Utrecht, een school waarbij basisschoolvakken worden gecombineerd met koorzang. ‘Dan kan ze daar mooi zingen’, moeten mijn ouders gedacht hebben”, Lisse lacht. Ze vond het zingen leuk, maar droomde nog niet direct van een carrière in de muziek. Ook toen ze daarna HAVO met muziek en dans koos, ging er nog geen lampje branden. “Ik zong op mijn kamer altijd dramatisch mee met karaoke cd’s. Het moest gewoon. Ik moest altijd zingen. Ik zag alleen nog geen connectie tussen mijn hobby en mijn toekomst”, vertelt Lisse.


Hier alvast een voorproefje van de prachtige stem van Lisse.



Maar toen kreeg ze een schop onder haar kont…

Toen ze voor het eerst toneelles op de middelbare school kreeg, ging er een wereld voor haar open. Haar grootste fantasieën werden werkelijkheid op het podium. Ze vond alles leuk en genoot met volle teugen. Maar ze was niet bezig met de toekomst. Dus toen kreeg ze een schop onder haar kont van een zangdocent. “Oké, Lisse. Je moet kiezen. Als je iets wil bereiken in dit wereldje, dan moet je er ook echt voor werken”, had ze gezegd. Lisse was vaak heel lui met schoolvakken. Maar de boodschap van haar docent kwam binnen. Ze zette de knop om en begon. Ineens werd ze een harde werker. Iemand met een doel. “Het was wel zwaar, maar ook ineens heel duidelijk. Oké, dit is dus blijkbaar mijn doel. Ineens had ik een doel. Het voelde goed om ergens je best voor te willen doen.”


Hieronder zie je Lisse in haar eerste rol na haar studie. Maar daarover later meer.


Musicalster Lisse Knaapen in Sky de Musical
“Mijn eerste rol na school. En wat voor een: Sky de musical.”

Er was geen plan B

Tijdens haar laatste jaar HAVO deed ze een combinatie met de vooropleiding van Codarts en daarna de volle opleiding. “Ik had me na de HAVO alleen voor Codarts opgegeven. Ik wilde alleen daar naartoe en anders hoefde het voor mij allemaal niet. Dat had ik verder niet uitgedacht hoor. Er was geen plan B. Maar het voelde gewoon alsof ik niet zoveel te verliezen had. Ik vond het gewoon heel leuk. Daar ging het voor mij om. Als ik een opdracht kreeg, vond ik het gewoon heel erg leuk.”


Ze vond het dus gewoon heel erg leuk. Dan zit je ego of je onzekerheid niet in de weg. Dan heb je geen last van prestatiedruk, dan hoef je jezelf niet zonodig te bewijzen. Dan is het gewoon niet zo moeilijk. Dit vind ik dus interessant. Stel jezelf wat vaker de vraag: waar heb je echt lol in, wat doe je echt voor je plezier?


Hoe heb je Codarts ervaren?

Nadat ze werd toegelaten draaide haar leven eigenlijk alleen nog maar om muziek en theater. “Als je die opleiding doet ben je er echt 24/7 mee bezig. Dan is er geen ruimte meer om puber te zijn. Je hebt een hele klas mensen die minstens net zo goed zijn als jij. Bovendien is het eerste jaar een proefjaar. Je kunt altijd weggestuurd worden als je niet goed genoeg bent. Ik vond dat wel pittig. Want ik vond het gewoon leuk en ik wilde plezier maken. Maar er moest gewerkt worden. Ik vond het wel een hele zware opleiding”, vertelt Lisse.


Lisse’s kracht is haar plezier

Gelukkig was er een docent die alles wat kon relativeren en bij wie plezier wel centraal stond. “Bij andere docenten werd het al snel te serieus. ‘Maar in de echte wereld…’ werd er dan gezegd. Terwijl ik dacht: ‘maar we zitten niet in de echte wereld.’. Bij die ene docent bleef het gewoon dat speelse. Ze stelde vragen als: ‘Wat wil je?’ ‘Waar wil je heen?’ ‘Wat is je droom?’ ‘Hoe zie je dat voor je?’ ‘Als je alles zou mogen, wat zou je dan willen?’ En dat gaf me heel veel vrijheid.” En die levensles neemt ze nog steeds met haar mee. “Ik doe bijna alleen maar dingen waar mijn hart ècht naar uitgaat. En dan kan ik niet anders dan alles geven. Dan ben ik heel erg gelukkig. Dan gaat het bij mij niet meer om onzeker zijn of mezelf afvragen of ik het wel goed doe. Dat komt daarna wel. Als ik aan het uitvoeren ben, dan sta ik daar niet bij stil. Ik heb gewoon lol.”


Musicalster Lisse Knaapen in Jesus Christ Superstar
7 jaar geleden in Jesus Christ Superstar.

Wat adviseer je aan huidige (Codarts) studenten?

Na haar opleiding begon Lisse zelf ook met lesgeven op Codarts. Daar probeert ze de wijze lessen van haar docent te hanteren en studenten ook een gevoel van vrijheid te geven. “Ik probeer studenten te laten inzien dat ze een keus hebben. Als student loop je het risico om in een soort stand te komen waarbij je alles over je heen laat lopen. Het is net als met auditie doen: je wil het dan zó graag. Je bent dan zo dichtbij. Je wil er alles voor doen. Maar je moet ook blijven nadenken of je het nog steeds wil. Is het wel iets voor jou? Je moet het niet voor de docenten doen of voor de bevestiging dat je talentvol genoeg bent. Pas je hier? Vind je het leuk? Vind je de docenten goed genoeg voor jou? Zo moet je durven denken. Het is een begin van een persoonlijk onderzoek, om te ontdekken of dit vak bij je past. Ik heb daar tijdens de opleiding ook veel aan getwijfeld. Het kan gewoon zijn dat je ontdekt dat dit het niet is. Dan weet je dat ook weer.”


“Daarnaast probeer ik studenten te helpen relativeren. Je krijgt namelijk heel veel kritiek. Echt iedere dag, op alles. En dat gaat allemaal over jou, over hoe jij performt. Daar moet je voor open blijven staan en jezelf continue de vraag stellen: kan ik hier iets mee? Oppakken wat je kunt gebruiken en loslaten waar je even niks mee kunt. Ik wil eerstejaars adviseren om te relativeren. Het is niet het einde van de wereld als Codarts uiteindelijk jouw opleiding niet is. Je mag jouw route zelf bepalen. Codarts is geen eindpunt, het is een begin. Met die instelling word je wat relaxter, niet te perfectionistisch. Daarmee laat je ruimte voor plezier en plezier resulteert toch in kunde.”


De trailer van de afstudeervoorstelling van Lisse en haar medestudenten.




De wijde wereld in met een klapper

Toen Lisse in 2015 Cum Laude met een stipendium op zak afstudeerde, was ze even zoekende. Dus ging ze bij een chocoladezaakje werken. “Ik moest gewoon even de tijd nemen om te kijken wat mijn vervolgstap zou worden. Bovendien wilde ik voelen hoe het zou zijn om mijn eigen huur te kunnen betalen en om voor jezelf te zorgen. Ik wilde proeven van het grote mensen leven.” Maar al snel werd ze uit die bubbel gehaald door een berichtje op Facebook. Ze werd gevraagd voor een auditie voor Sky de musical. “Ik ben daar gewoon naartoe gegaan met het idee: ik word het vast niet, maar dan kan ik alvast oefenen met auditeren. Maar toen werd ik ineens aangenomen.” Ze startte haar carrière met een klapper: Lisse werd musicalster.


Hieronder zie je de reactie van Lisse toen op een bijzondere manier werd aangekondigd dat ze de rol had gekregen. Ik quote: “Ik heb gewoon werk.”




Minstens twintig keer afgewezen

Helaas werd Sky de musical vroegtijdig stopgezet. Wel had Lisse haar naam op de kaart gezet dankzij haar eerste rol. Daardoor werd ze volle bak uitgenodigd voor audities. “Nu lijkt het alsof ik rechtstreeks op de top ben beland na mijn afstuderen. Maar dat is niet zo. Op de achtergrond ben ik ook al wel zo’n twintig keer afgewezen. Je moet jezelf voorstellen, elke keer bereid je je voor en verdiep je je in de opdracht. Dan ga je door een soort rollercoaster. Op het moment van de auditie wil je het echt zo graag! Ineens wordt het je droom. Als je dan toch weer wordt afgewezen omdat ze bijvoorbeeld een jongen willen, of meer diversiteit, dan is dat gewoon shit. Maar wel de wereld waar ik in zit.”


Als je een musicalster bent, heb je een manager nodig

Ondanks de afwijzingen, heeft ze na Sky alweer aan een paar prachtige projecten mogen deelnemen. Naast het spelen geeft Lisse les op o.a. Codarts en regisseerde ze verschillende eindsolo’s op o.a. Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Ze zit nu aangesloten bij Merijn de Haas management. “Ik wilde eigenlijk niet bij een management omdat het voelde alsof ik dan mijn vrijheid weggaf. Maar toen ik in contact kwam met Merijn klikte het direct. En uiteindelijk blijkt het super handig te zijn, voor bijvoorbeeld onderhandelingen. Dus ik ben er blij mee!”


Burn-out is risico van het vak

Het klinkt als een rollercoaster waar Lisse sinds haar opleiding in zit. “Het wereldje van een musicalster kan wel intens zijn. De ene keer heb je niks en de andere keer komt alles samen. Zo had ik in één maand audities voor de Waitress voor volgend jaar, ik moest een film opnemen, ik speelde in Soldaat van Oranje en ik was nog bezig met de laatste voorstellingen van Emma wil Leven. Dat kwam allemaal in één maand samen. Als ik aan die maand terugdenk, dan raak ik weer in paniek. Dat is gewoon een soort nachtmerrie. Twee maanden daarna kreeg ik ook letterlijk een soort paniekaanvallen voordat ik moest spelen. Ik was gewoon oververmoeid. Gelukkig was het ook zo weer voorbij toen ik weer even voor mezelf koos. Het helpt gewoon dat dingen eindig zijn. Maar het blijft een valkuil in dit wereldje. Burn-out is een risico van het vak.”


Hieronder zie je een foto van musicalster Lisse, een paar dagen voordat ze voor het eerst te zien was in de Soldaat van Oranje.


Musicalster Lisse Knaapen voor Soldaat van Oranje

Musicalster Lisse Knaapen heeft verkering met haar vak

Soms word je verliefd en soms moet je het uitmaken. Zo is het ook in Lisse’s beroep. “Het is geweldig als een nieuw project begint. Als het waanzinnig is, dan is het ook echt waanzinnig. De pieken zijn heel hoog. En het kan soms heel verdrietig zijn als iets weer stopt. Maar ik vind het beroep waanzinnig genoeg om de verdrietige momenten te kunnen doorstaan”, legt Lisse uit.


“Het is ook wel weer heel mooi wanneer iets afloopt. Je hebt namelijk altijd weer iets geleerd en dat neem je mee naar het volgende. Zodra iets stopt, dan weet je dat er weer iets nieuws op je pad komt. Soms weet je nog niet wat, en dat is dan ook weer de charme van het vak. Het is zo onvoorspelbaar. Ik ben meestal ook wel tevreden geweest wanneer iets klaar is. Ik weet dat ik er dan alles heb uitgehaald. Dan moet ik wel even een traantje laten, maar kan het dan met een goed gevoel afsluiten.”


Wil je Lisse live bewonderen?

Ik kan me voorstellen dat je nu net zo nieuwsgierig bent naar Lisse’s talenten als ik. Lisse is voorlopig nog te zien in Soldaat van Oranje, waar vanwege de coronamaatregelen nog 250 mensen in de zaal mogen per voorstelling. Daarnaast kun je haar Instagram in de gaten houden voor andere voorstellingen en projecten. Er komen wat leuke dingen aan waar Lisse nog niet teveel over kan zeggen. Ben jij ook zo benieuwd? Ik wel, dus ik volg!


Dus: is het zijn van een musicalster een droombaan?

Voor Lisse is het zijn van een musicalster absoluut een droombaan. Ze heeft er gewoon super veel plezier in en doet alleen projecten die ze echt heel vet vindt. Ik vind het inspirerend hoe haar plezier leidend is. Dat vergeet ik soms, om plezier als uitgangspunt te nemen. Lisse neemt zichzelf niet te serieus, dat vind ik vooral leuk aan haar. Ze straalt nog steeds dat speelse uit; dat kind dat gewoon wil zingen.


Of het zijn van een musicalster voor mij een droombaan zou zijn? Waarschijnlijk niet. Eerder leerde ik al in het boek “De edele kunst of not giving a fuck” dat je de lijdensweg leuk moet vinden om iets te bereiken. In dit geval moet je het leuk vinden om eindeloos teksten in te studeren, een choreografie onder de knie te krijgen en nummers te oefenen tot je het loepzuiver en met volle overgave kunt brengen. En als je dat leuk vindt, het proces naar een voorstelling, dan gaat het je lukken. Maar niet als je er niet voor wil vechten. Dus ik blijf bij mijn conclusie: het is een afgesloten hoofdstuk voor mij. Maar als ik een filmpje van Lisse zie en ik doe mijn ogen dicht, droom ik stiekem nog steeds alsof ik daar zelf sta te zingen. Doe je even mee?



Wil je meer droombaan interviews lezen? Klik hier

Huidige reacties

Laat een reactie achter