fbpx
Top

Dit is hoe Kees Henckens beeldredacteur werd bij Jinek

Een verhaal vertellen met beeld; we kunnen niet meer zonder anno 2020. Je scrollt door Instagram, kijkt op een willekeurige website, bladert door een tijdschrift of kijkt naar een praatprogramma zoals Jinek: overal wordt het verhaal ondersteunt of zelfs vertelt door beeld. Als je daar goed in bent, dan kun je daar zeker je carrière van maken. “Visual storytelling” noemen we dat. Kees Henckens, beeldredacteur bij o.a. Jinek, weet als geen ander hoe je dit toepast. Ik mocht hem het hemd van het lijf vragen over zijn droombaan. Je raadt al wel waar ik nieuwsgierig naar was: heeft Kees een droombaan? En wat kunnen wij als lezer van hem leren?


Wat is mijn droombaan? Met die vraag startte ik deze interviews reeks. Klik hier om alle droombaan voorbeelden te lezen.


Ik ken Kees van school. We studeerden allebei HBO communicatie. Kees was het type dat door de wandelgangen liep en iedereen kende. Hij maakte een praatje en een grapje met zowel eerstejaars- als laatstejaarsstudenten. En de docenten konden zijn humor ook wel waarderen. Hij had niet altijd zijn huiswerk af, maar dat was niet erg. Kees was Kees. Hij had net zoveel ideeën als dat hij krullen had. Hij was slim, creatief en maakte de sfeer. Presenteren kon hij als geen ander en mensen met elkaar verbinden was zijn kracht. Tot januari 2015. Want toen kreeg hij een stageplek bij De Wereld Draait Door en zagen we hem niet meer in de wandelgangen. Kees had het beter bekeken. Hij zette zijn eerste stappen in de mediawereld!


Kees werkt niet volgens de boekjes

Voor 6 maanden vertrok hij naar Amsterdam om als webredacteur aan de slag te gaan. “Eigenlijk mocht dat niet van school, want ik had mijn propedeuse nog niet gehaald en dat was een vereiste. Maar ik ging lekker toch. Want als je zo’n kans krijgt, waarom zou je dat dan niet doen?” Vertelt Kees met daadkracht. Jep, had ik al verteld dat hij ook wel eigenzinnig is? Je school afmaken, je eerste 9-tot-5 baan inrollen en zo langzaam doorgroeien naar waar je je toekomst ziet. Zo loopt het leven volgens de boekjes, maar niet voor Kees. Dat maakt wel dat hij sinds 2015 niet alleen DWDD op zijn CV heeft staan, maar ook o.a. Pauw, Beau, Dit is M en zijn huidige werkplek: Jinek. Zelf heb ik nog nooit achter de schermen mogen kijken van zo’n succesvol tv-programma. Dus Kees, vertel eens, hoe is het om nu voor RTL als beeldredacteur te werken?


De droombaan van beeldredacteur Kees Henckens
Kees tijdens een uitzending van Jinek.

Alles moet perfect zijn; het is live

Stel je voor. Het is maandagavond 22.09 uur. Iedereen in de studio zit er klaar voor. Productie, redactie, mensen van de techniek, presentatrice en noem maar op. Ze hebben allemaal hun rol om het praatprogramma tot een succes te maken. Iemand begint met aftellen. Mogelijk zitten er een miljoen mensen of meer thuis klaar voor de buis. Het is live, dus het mag niet misgaan. Alles moet de komende 50 minuten perfect zijn. Een regisseur zit aan het roer en is verantwoordelijk voor het in beeld brengen van de show, middels verschillende camera’s, instarts en andere beelden. “En ik ben dan als beeldredacteur verantwoordelijk voor de beelden op het scherm achter de presentatrice en titels van de mensen aan tafel”, vertelt Kees. “Je kunt je voorstellen dat zo’n baan in de media best intens is. Je komt misschien niet op tv, maar je werk wel. Je wil alles goed doen.”


Wat doet een beeldredacteur?

“Ik begin op een werkdag om 14.00 uur met werken. Eenmaal op de redactie krijg ik te horen wie er die avond te gast zijn en waarom. Ik weet natuurlijk nog niet in detail waar het gesprek over zal gaan, maar wel het onderwerp van het gesprek. Het is mijn taak om de beelden bij die gesprekken voor te bereiden. Ik moet dan goed bedenken: waar KAN het gesprek over gaan? Wat wordt de toon van het gesprek? En welke beelden passen daarbij? Ik moet dat gesprek vertalen naar beeld. Meestal bereid ik zo’n 20 afbeeldingen voor per onderwerp. Ik zorg dat de rechten kloppen, dat het formaat klopt, dat de kleuren passen in de studio etc. Achter de presentatrice hangt een enorm scherm in de studio. Dat is mijn speelveld. De beelden moeten de gesprekken aanvullen. Ze moeten een krachtige toevoeging zijn. Een goed voorbeeld is toen Koffietijd-sterren Loretta Schrijver en Pernilla La Lau kwamen praten over het 10-jarige bestaan van Koffietijd. Daarvoor heb ik toen een logo gemaakt waarmee het onderwerp meteen duidelijk werd. Het beeld geeft voor mensen thuis een extra lading. Het voegt emotie toe”, vertelt Kees. Hieronder zie je hoe logo van 10 jaar Koffietijd meer beeld geeft bij het verhaal.


De droombaan van een beeldredacteur bij Jinek

Heb je wel eens live een fout gemaakt?

“Dat is wel eens voorgekomen. Laatst was er een show met daarin een onderzoeksjournalist en een CEO van een groot bedrijf. Ik had ze per ongeluk dezelfde subtitel gegeven. Dat is zo’n naamkaartje dat dan tijdens het programma in beeld komt. De CEO kwam in beeld met de titel van de onderzoeksjournalist tegenover hem. Ik zag het meteen en heb het gecorrigeerd in de hoop dat niemand het zo snel had gezien. Dat is balen, maar die dingen gebeuren.”


Hoe ben je van stagiaire naar beeldredacteur gegroeid?

“Ik ben dus begonnen op de webredactie van De Wereld Draait Door. We waren heel erg de nabeschouwing: schrijven over wat er was gebeurd. Soms mocht ik een onderwerp aansnijden die ik zelf interessant vond. Dat had dan niks te maken met de show. Dan zocht ik daar plaatjes bij ter aanvulling op het artikel. Zo liet ik zien dat ik ook met Photoshop kon werken; het programma waarmee ik beelden bewerk, en dat werd gewaardeerd. Ik vond het altijd al leuk om met foto’s en verhalen bezig te zijn, om zo iets te vertellen of van jezelf toe te voegen. Maar een carrière daarin had ik nooit overwogen. Na mijn stage als webredacteur ging ik als webredacteur aan de slag bij Pauw. Maar op een dag hadden ze daar iemand nodig bij de beeldredactie die kon Photoshoppen en dat kwam natuurlijk goed uit. Dus door iets meer te doen dan van me gevraagd werd, groeide ik door naar beeldredacteur.”


Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het is fijn om te voelen dat ik onderdeel ben van het programma. Ik kan bijdragen aan de verhalen aan tafel in de studio. En ik maak onderdeel uit van het regie-team, waar ik elke keer nog zo veel van leer. Het is ook leuk om te zien als gasten aan tafel ingaan op de geschakelde foto’s. Laatst had Rutte ergens gezegd dat als hij met corona niet meer naar de kapper kan, hij altijd nog het Grapperhaus-model kan nemen. Hij is namelijk kaal. Dus toen werd mij gevraagd: kun je, als je tijd hebt, zo snel mogelijk Rutte kaal photoshoppen? En daar ga ik dan met veel plezier mee aan de slag. Dat gebruiken we dan live, daar kan ik van genieten.”


De droombaan van beeldredacteur Kees Henckens
De studio van Jinek

Welke trend zie je opkomen rondom beeldredactie?

Foto en video zijn tegenwoordig een hele belangrijke rol gaan spelen. Zelfs radio wordt tegenwoordig uitgezonden met webcambeelden. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar vroeger waren er natuurlijk geen grote led-schermen in de studio. Ze gebruikten geen ondersteunende video of afbeelding. De studio’s werden gebouwd rondom de gasten en niet rondom het hebben van een flitsende studio. “Tot de Amerikaanse tv het introduceerde. In die zin liepen we 10 jaar achter. Maar nog steeds hoor. Alles wat ze in Amerika doen, hebben wij een paar jaar later ook. Bij Nederlandse talkshows zitten we bijvoorbeeld nog rustig aan tafel en kijken we naar wat iemand te zeggen heeft. Maar in Amerika is het chaotischer. Iedereen roept door elkaar, titels in beeld, nieuws onder in beeld en noem maar op. Het moet sneller en compacter. Wij zijn er misschien nog niet aan toe maar we gaan eraan toe zijn. Het werkt gewoon. Het wordt steeds belangrijker hoe we het verhaal in beeld vertellen. Soms staat of valt een verhaal daardoor. Zeker als je een dagelijkse talkshow maakt op rtl4. En ik vind het heel gaaf om daar onderdeel van te zijn.”


Wat gaat de toekomst voor jou brengen?

“Ik heb veel ambities en ideeën. Het is heel moeilijk om in te schatten waar die me gaan brengen. Ik heb de kansen die zich voordeden altijd aangepakt en doe dit nu al zo’n vijf jaar. Ik ben heel dienstbaar aan het programma waar ik voor werk. Maar tussen de regels door leer ik natuurlijk heel wat bij. Nu probeer ik bijvoorbeeld te illustreren. Als ik dat wat beter kan gaat dat een goede toevoeging zijn op mijn skills. En op een dag ga ik mijn eigen inhoud maken. Misschien in de vorm van een animatie, waar illustreren weer handig voor is. Of een documentaire of shortfilm met acteurs. Wat het wordt weet ik nog niet, maar dat wordt de komende jaren wel duidelijker. Daarnaast kan ik natuurlijk heel veel kanten op met storytelling. Denk aan het verhaal vertellen in beeld op een website, in een campagne, in branding van een bedrijf en noem maar op. Maar tot het zover is pak ik alles aan en leer ik veel mensen kennen. Daar komt altijd wel weer iets nieuws uit. Daar heb ik vertrouwen in.”


Heb je nog tips voor zoekende millennials naar een droombaan?

“Je droombaan vinden is zo moeilijk. We worden op jonge leeftijd al uitgedaagd om te vinden wat bij ons past. Terwijl je nog helemaal niet ontwikkeld bent als mens. Hoezo zou je weten waar je interesses liggen? Tijdens mijn stage kwam ik er toevallig achter. Daar heb ik geleerd om actief open te staan voor de kansen die onderweg voorbij kwamen. Je krijgt echt veel meer kansen dan je misschien denkt. Maar sommige kansen lijken niet interessant. Mijn tip: zeg niet zomaar nee tegen alles. Soms moet je iets nieuws proberen om iets te leren. Je moet gewoon alles doen, zoveel mogelijk proberen. Dit is het enige wat mij geholpen heeft: om het maar gewoon te proberen. Niet bang te zijn om op je bek te gaan. En als het niks blijkt te zijn, ook eerlijk tegen jezelf durven zijn. Zo kreeg ik bijvoorbeeld weerstand toen ik van mijn opleiding elektrotechniek na twee jaar al afweek naar de opleiding communicatie. Maar dat bleek achteraf een hele goede switch te zijn!”


De eigenschappen van Kees waar ik iets van kan leren

Kees is onderweg naar zijn droombaan. Hij is intussen een specialist geworden in zijn vakgebied. Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan in de media weet hij nu heel goed hoe het allemaal werkt. En hij weet intussen heel zeker dat hij in de media thuis hoort. Ik vind het bijzonder hoe Kees als freelancer zo loyaal blijft naar zijn opdrachtgevers, maar toch niet stil staat en zich blijft ontwikkelen. Hij heeft veel geduld, maar blijft niet te lang wachten. Hij doet wat er van hem gevraagd wordt, maar pakt ook een kans wanneer die voorbij komt. En hij weet intussen als geen ander dat je storytelling niet moet onderschatten. Want storytelling in beeld is de toekomst! Zijn loyaliteit, geduld, eigenzinnigheid en zelfstudie worden beloond. Op een dag kijken we misschien naar een documentaire van Kees of zien we zijn film op het Nederlands filmfestival. Who knows. Ik wacht geduldig af, want ik heb zojuist geleerd dat dat zijn vruchten afwerpt.


Wil je meer droombaan voorbeelden lezen? Klik hier

Huidige reacties

Laat een reactie achter