fbpx
Top

Drie strategieën die je naast dankbaarheid oefenen ook tevredener maken

Dankbaarheid is erkennen dat de goede dingen in het leven geschenken zijn. Daarom oefenen we in maart 30 dagen met dankbaarheid. Met als doel: een tevredener en optimistischer mens te worden. En dat brengt jouw omgeving en jezelf een hoop geluk. Naast dankbaarheid oefenen zijn er volgens Ernst-Jan Pfauth nog drie strategieën om tevredener door het leven te gaan.


Dagelijks streven naar voldoening
Je dankbaarheid opschrijven is al een succesvolle strategie. Ernst-Jan is in zijn tijd bij De Correspondent tot de conclusie gekomen dat er nog drie aanvullende strategieën zijn om als tevredener, dankbaarder mens door het leven te gaan:


Strategie 1: zie je werk, hobby’s en projecten als oefenen.
Denken aan succes kan ontmoedigend werken. Als je gericht bent op succes, denk je aan alles wat je op dat moment weerhoudt van succes en geef je sneller op. Als je gericht bent op oefenen, zet je door. Het is een kloof: het gat tussen wat je wil bereiken en wat je op dat moment kunt. In je hoofd wil je al meer dan dat je kan. Het gaat daarom puur om je mindset: hoe kijk je ertegenaan? Wees dankbaar voor de momenten dat je kunt oefenen en zie het ook als oefenen.



Strategie 2: maak ruimte voor flow en rust in je leven.
Computerwetenschapper Cal Newport schreef in 2016 een boek over ‘Diep werk’. Hij onderscheidt twee typen werk: ‘diep werk’ en ‘oppervlakkig werk’. Zoals de term al doet vermoeden levert ‘diep werk’ resultaat van grote waarde, iets waar je opperste concentratie voor nodig hebt. En ‘oppervlakkig werk’ zijn vaak klusjes van logistieke waarde die weinig denkvermogen vragen, zoals het wegwerken van e-mail.

Helaas neemt het oppervlakkige werk grotendeels onze tijd in de beslag, terwijl we bij diep werk in flow komen. Dat is een mentale staat waarin we ons helemaal in een activiteit verliezen en waar we heel gelukkig van worden. En daarom loont het dus om zoveel mogelijk ruimte voor flow vrij te maken. Je kunt meer ruimte vrijmaken voor flow door afleiding te beperken, uitstelgedrag aan te pakken, nee leren zeggen en ruimte te nemen voor rust.


Strategie 3: leer je te richten op anderen
Er zijn vanzelfsprekendheden waar we amper over spreken. Zoals deze: iedereen ziet zichzelf als het centrum van het universum. Maar wist je dat mensen die een week lang dagelijks een paar keer vijf tot vijftien minuten lang anderen hielpen, een halfjaar later gelukkiger waren dan een groep mensen die dat niet hoefden te doen. Bezig zijn met anderen wordt geschetst als het pad naar vrijheid; een alternatief voor de ‘rat race’ en de constante gevoelens van verlies die daarbij horen.


Deze tips leren toepassen?
Je kunt deze strategieën natuurlijk niet van vandaag op morgen toepassen. Het is iets wat je moet leren, jezelf aanwennen en vervolgens onderhouden. Maar beginnen met het opschrijven van dankbaarheid is al een goed begin!



Lees ook: Waarom dankbaarheid oefenen je een gelukkiger mens maakt


Huidige reacties

Laat een reactie achter