fbpx
Top

Bouw je kledingmerk in 10 stappen: lessen van GREG NOISE

Sinds onze minor in Lissabon (2015) zijn Jolie Verspaandonk en ik goede vriendinnen. Na het behalen van ons diploma in 2017 ging ieder z’n eigen weg. Ik volgde een Entrepreneurship programma in Stockholm en Jolie waagde zich aan een studie op Akademie Vogue in Amsterdam. Het kon alle kanten op met ons. Nu eenmaal drie jaar later runt Jolie een kledingmerk samen met haar vriend Indy Zandstra. En niet zomaar een kledingmerk: GREG NOISE. Het merk dat een collectie lanceerde met Nicky Romero, dat in iets meer dan 1,5 jaar tijd 15k volgers heeft op Instagram en dat al drie prachtige collecties op de markt bracht. Best indrukwekkend! Hoe hebben ze dit in zo’n korte tijd gerealiseerd? Jolie en Indy namen me mee in de 10 stappen die zij hebben genomen om hun kledingmerk op de markt te zetten.


Ik zit in een donkere kamer, te wachten tot Jolie en Indy online komen in onze videocall. Terwijl ik een lichtje aan zet, zie ik ze verschijnen. Ze zitten in de tuin met een wijntje in de hand. Ze lachen, zoals altijd. “Hierna moeten we nog de hele avond werken, dus we hebben geen drie uur de tijd”, begint Indy. “Nee, grapje.” Ze lachen weer en ik besluit het gesprek over te nemen. “Indy, ik weet heel veel over Jolie maar eigenlijk niet zoveel over jou. Vertel eens, waar begon het voor jou allemaal?”


Stap 1: Volg je hart als je een bedrijf wil starten

“Ik was dat kind dat op de basisschool altijd afgeleid was of naar buiten keek. Leraren dachten dat ik niet slim was, maar ik had gewoon geen zin. Op 13-jarige leeftijd mocht ik mijn buurman meehelpen in de bouw. Dat vond ik veel interessanter, daar kon ik geld verdienen! Wonder boven wonder heb ik alsnog mijn MBO niveau 3 gehaald.” Hij neemt een slok van zijn wijntje terwijl ik aandachtig blijf luisteren.


“Daarna wilde ik maar één ding: naar de Herman Brood Academie. Ik wilde wereldberoemd worden. De academie krijgt jaarlijks meer dan 1000 aanmeldingen en ik was een van de 30 die werd aangenomen. Dat was natuurlijk een fantastische kans! Maar school en ik, dat werkt gewoon niet. Ik kwam nooit opdagen en was altijd bezig met geld verdienen in de bouw. Hoe ouder ik werd, hoe meer ik namelijk kon verdienen. Dus na verloop van tijd werd ik weggestuurd bij de Herman Brood Academie. Koppig als ik ben dacht ik: zonder die school kom ik er ook wel. Al is die periode erna me wel zwaar gevallen. Ik moest mezelf weer herontdekken en dat deed ik door nog harder te gaan werken bij mijn buurman. En dat werkte!”


“Je kunt wel zeggen dat ik altijd problemen heb gehad met instanties, scholen of ouder​s. Ik doe gewoon waar ik zin in heb en dat past vaak niet in het systeem. Daarom zou ik ook niet voor een baas kunnen werken. Hoezeer je ook je best doet, er zit een plafond aan wat je kunt verdienen voor een baas. Dan leg je jezelf per definitie al een limiet op. Ik kan beter voor mezelf werken. Dan groei ik sneller en verdien ik meer.” Ik kijk Indy aan en Jolie begint te lachen. Dat is een lekkere binnenkomer, denk ik bij mezelf. Indy heeft een duidelijke mening en eigenlijk heeft hij me ook direct overtuigd. Als je het ook zelf kan, waarom zou je voor een baas werken?


Indy Zandstra en Jolie Verspaandonk samen

Stap 2: Vind jouw missie; een levensdoel

Jolie wilde altijd al iets creatiefs doen; ontwerpen of zelf iets ontwikkelen. Ze heeft gedroomd over een carrière als interieurontwerpster of iets in de reclame. Later vond ze mode steeds interessanter, dus volgde ze een aantal cursussen om daar meer over te leren. Dat daar een kledingmerk uit zou komen was dus niet geheel onverwachts. Voor Indy was dat iets minder voor de hand liggend.


Indy droomde er altijd van om succesvol te worden. Waarin maakte hem niet zoveel uit, dat kon dus alle kanten op. Hij hield van bouwen, dus het bouwen van enorme villa’s kon zijn succesfactor worden. Of een wereldberoemde dj, waarvoor hij ging studeren op de Herman Brood Academie. Maar toen dat klaar was, borrelde er een nieuw plan om succesvol te worden.


“Ik heb altijd heel veel gewild. Dus toen kwam ik op het idee om een lifestyle te bouwen waarin al mijn passies zouden samenkomen; muziek, architectuur, fashion, design en kunst. Dus ik ben gaan tekenen op papier hoe dat moest samenkomen. Ik wilde beginnen met het thema fashion; een kledingmerk. Maar daar had ik hulp bij nodig”, vertelt Indy.


De creatieve Jolie in een GREG NOISE outfit

Stap 3: Ga op zoek naar een partner in crime

Kleding ontwerpen is een vak apart. Daar moet je onder andere Adobe Illustrator en Photoshop voor beheersen. “Daar had ik iemand voor nodig en zo vond ik Jolie in mijn zoektocht op Instagram”, verliefd kijkt Indy naar Jolie. Daar was de creatieve Jolie, met haar prachtige bos krullen. En haar helderblauwe ogen op iedere foto zullen Indy vast niet zijn ontgaan toen hij uitgerekend Jolie de opdracht gaf. “Zijn opdracht was een eitje. Hij was tevreden dus vroeg hij om een keertje af te spreken. En toen… gebeurde er even niks”, Jolie giebelt terwijl ze verder vertelt. “Dat kledingmerk kwam er even niet van want we werden verliefd. Althans, Indy werd verliefd, bij mij duurde het iets langer. Maar uiteindelijk sloeg de vonk bij mij ook over. Pas na drie maanden hebben we het plan weer opgepakt.”



Stap 4: Bereid je tot in de puntjes voor op de lancering

Na drie maanden was het tijd voor actie, dat kledingmerk bouwt zichzelf niet. Ze begonnen met het uitschrijven van een storyline. “We zijn begonnen met het verhaal omdat we het wilden laten leven met storytelling”, vertelt Jolie. “Daarna hebben we een brandbook gemaakt met daarin het hele merk tot in de details uitgewerkt. Vier maanden lang hebben we daar iedere dag aan gewerkt. Logo’s, typografie, website, designs, de kledingmaten, hoeveel stuks, concurrentie, verpakkingen en noem maar op. Alles van wat GREG NOISE nu is stond op papier. Echt alles wat we nu doen hebben we uitgedacht. Dat maakt het een consistent geheel. Het past bij elkaar. We hadden maar één kans om de eerste indruk te maken. We wilden het meteen goed doen.”


Het valt even stil. Ik zie Jolie denken en dan voegt ze nog iets belangrijks toe aan haar verhaal: “ik moet er wel bij zeggen dat niet alles loopt zoals je wil. Je kunt alles nog zo goed voorbereiden, het loopt altijd anders. Tijdens de voorbereidingsfase hebben we natuurlijk ook uitgebreid gekeken naar de kosten. Maar daar zijn we uiteindelijk best wel overheen gegaan. Je treft zoveel tegenvallers die je niet kunt incalculeren. Bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal uit China wat te laat komt waardoor het met een vliegtuig moet komen in plaats van een boot. Dat is super duur. Gelukkig waren de dozen wel topkwaliteit, dus dat compenseerde.”



Stap 5: Werk fucking hard, maar let op jezelf

Jolie en Indy klinken 100% toegewijd aan GREG NOISE. Al snel bevestigt Indy mijn gevoel: “ik wist al toen ik jong was dat ik succesvol wilde worden, in wat dan ook. Ik wist precies wat ik wilde. In principe weet ik tot mijn dood wat ik wil en ga doen. En dat gaat me ook lukken. Maar dan moet je wel dingen opofferen. Je hebt mensen van onze leeftijd die alleen maar naar festivals gaan en niet echt een bepaald doel in hun leven hebben. Of geen doel uitgestippeld. Maar zo werkt het niet als je succesvol wil worden. Je moet nou eenmaal uren maken, hard werken. Geen Netflix, geen feestjes.”


Zo stond Indy Zandstra een half jaar lang iedere ochtend om 5 uur naast zijn bed. “Dan ging ik minimaal 8 uur werken in de bouw, kwam ik thuis, hielp ik met GREG NOISE pakketten maken, werkte ik tot 12 uur aan ons merk om vervolgens na 5 uur slapen weer op te staan. Ik kan je vertellen, dat is zwaar.” Jolie knikt: “hij viel af en zag er niet goed uit.”


Jolie werkt naast GREG NOISE ook nog voor haar eigen bedrijf: Studio Jolie. Alle winst uit het kledingmerk investeren ze namelijk weer rechtstreeks terug in het bedrijf, voor o.a. design, samples, verpakking, collectie of marketing. Dus voorlopig halen ze er nog geen loon uit.


“Ik vind het moeilijk om de rem te vinden, ik zou aan één stuk door kunnen werken. Gelukkig brengt Jolie mij structuur. Ik heb wel met mezelf afgesproken om beter voor mezelf te zorgen dan dat ik in het begin deed.” Ze kijken elkaar weer lachend aan. Die twee gaan er 100% voor, maar wel voor de lange termijn. Het kunnen volhouden betekent nou eenmaal dat je af en toe je rust moet pakken.


Stap 6: Vind een fabriek

Als het merk staat en de kleding is ontworpen, kun je een fabriek gaan zoeken die de kleding kan produceren. Echter, een fabriek vinden was nog niet zo makkelijk. Het wilde maar niet lukken en de lancering kwam steeds dichterbij. Dus zijn ze op Google gaan zoeken en maar gewoon gaan bellen.


“We kregen gelukkig een fabriek te pakken in Portugal, maar daar konden we alleen op de dag na het telefoontje terecht. We hebben diezelfde avond een vliegticket geboekt en de dag erna stonden we op locatie. In zo’n fabriek ga je kennismaken. De kans dat je daar mag produceren is helemaal niet zo groot. Ze kijken naar je concept en of er een verdienmodel in zit. Wij zijn namelijk nog zo klein dat ze nog niet veel aan ons verdienen. Ze moeten dus durven investeren. Gelukkig zag de fabriek ons wel zitten en lag ons hele plan daarmee weer op schema”, vertelt Jolie. Zie hieronder de presentatie van hun eerste collectie: 





Stap 7: Lanceer je merk groots

Als je merk staat en de kleding eindelijk binnen is, kun je ervoor kiezen om een berichtje op social media te zetten. “Wij zijn open, koop onze eerste items.” Maar mocht je het nog niet door hebben; dat past niet bij de grootse ambities van Indy en Jolie. GREG NOISE werd daarom groots gelanceerd!


Weken voor het evenement werd de lancering aangekondigd met mysterieuze filmpjes online. Het verhaal werd hierin beetje bij beetje verteld en de filmpjes werden door een hoop mensen op social media gedeeld. Een week voor de lancering werd er een grote container in het centrum van Eindhoven gedropt. De container was geel en het logo van GREG NOISE stond op iedere kant. Het trok de aandacht van mensen in de stad en ook online werd iedereen steeds nieuwsgieriger.


Toen het kledingmerk een week later eindelijk gelanceerd werd, stonden er veel mensen toe te kijken hoe Indy en Jolie lieten zien waar ze maanden zo hard aan gewerkt hadden. Ik zag trotse ouders, enthousiaste jongeren en nieuwsgierige voorbijgangers. Zelf was ik natuurlijk ook heel trots op die twee. Het was een lancering met vuurwerk, champagne, een dj en natuurlijk: de kleding. Wil je er ook een beetje bij zijn? Bekijk dan de aftermovie:



Stap 8: Produceer een collectie met een beroemdheid

“Als je heel hard werkt, pluk je vroeg of laat de vruchten”, vertelt Indy Zandstra met overtuiging. Manifesteren noem je dat. “Dat is ‘the power of the universe’. Als je hard roept dat je iets wil, dan krijg je het. Als wij heel hard werken, dan zien we daar ook veel bestellingen uitkomen.


Zo bestelde Nicky Romero op een dag uit het niks een item. Wij gaven hem een extraatje. Hij vond het uiteindelijk zo tof dat hij nog een bestelling plaatste. Toen hebben we hem gecontacteerd en een samenwerking voorgesteld. Hij was meteen enthousiast! Dus zo is er een collectie met hem tot stand gekomen.”


De samenwerking met Nicky Romero was uiteindelijk een groot succes. Niet eens doordat de collectie zijn naam draagt, maar omdat hij de kleding heeft uitgedeeld aan zijn vrienden. “Veel van zijn vrienden hebben een groot bereik: Rico Verhoeven, Joseph Klibansky en Enzo Knol bijvoorbeeld. Enzo Knol droeg het gratis in zijn vlog omdat Nicky Romero het contact had geregeld. Normaal gesproken betaal je daar duizenden euro’s voor. Dat is een enorm voordeel waar wij dankzij de samenwerking met Nicky Romero van kunnen profiteren”, vertelt Jolie. Zo zie je maar: als je hard werkt en een merk neerzet waar je trots op kunt zijn dan wordt het opgepikt door de juiste mensen. En als je eenmaal de juiste mensen treft, dan kan het snel gaan.



Stap 9: Zie je bedrijf als meer dan een bedrijf; it’s a lifestyle

Wie denkt dat GREG NOISE alleen een kledingmerk is, denkt te klein. “We willen steeds meer elementen naar voren laten komen. Dus niet alleen kleding, maar ook muziek, design en art. Zo zijn we recent begonnen met livestreams om daar de muziek in naar voren te laten komen. Het doel is wel om mensen kennis te laten maken met de complete lifestyle en niet alleen de kleding.” De livestreams zijn natuurlijk nog gewoon terug te kijken voor de liefhebber:





Stap 10: Blijf groots denken en dromen

“Als wij straks dood zijn, dan wil ik dat we iets achtergelaten hebben. Dat ‘iets’ moet die lifestyle zijn waarin alles waar we nu aan werken samenkomt. Later staat er een villa van GREG NOISE in Ibiza met alles erop en eraan. Dan hebben we een eigen winkel in de grote steden over de hele wereld: London, Parijs, New York, Tokio en noem maar op. Dat gaat er komen: 100%.”


Ik zie dat Indy langzaamaan weer kriebels krijgt om aan de slag te gaan. Om hem weer te prikkelen stel ik hen een nieuwe vraag:

Hoe zou ik een eigen bedrijf of kledingmerk kunnen beginnen?


“Zoek een gat in de markt en doe niemand na”, zegt Indy zonder erbij na te hoeven denken. “En bereid je goed voor. Denk alles tot in de puntjes uit!” Voegt Jolie daaraan toe. Indy knikt: “Ja en je moet bereid zijn om alles voor je droom op te geven. Zeg nee tegen uitgaan, festivals, Netflix en tegen chillen. Vraag jezelf af of je dat ervoor over hebt. Pas dan zul je bereiken wat je wil, dat weet ik zeker.” Ik krijg energie van die twee. Met hun wijntje zitten ze daar in de tuin met volle overgave te vertellen over hun passie en hun dromen.


Jolie grijpt in: “Maar Indy moet ook leren om tevreden te zijn. Hij moet soms leren dat niet alles meteen kan. WAIT FOR THE RIGHT MOMENT… zoals we altijd heel wijs verkondigen.” Indy Zandstra lacht: “Ja, in bepaalde ideeën die ik heb zit gewoon een succesfactor. Dat wist ik van GREG NOISE en dat weet ik zeker van mijn andere ideeën. Maar soms is het inderdaad beter om die even in de kast te bewaren om ze later, wanneer de tijd rijp is, weer tevoorschijn te halen. Daar helpt Jolie me ook echt bij. Die helpt mij afremmen. GREG NOISE zou nooit een succes zijn geworden zonder Jolie.” Jolie kijkt Indy verliefd aan. En ze voegt eraan toe: “ook niet zonder jou schat.”

Huidige reacties

Laat een reactie achter