fbpx
Top
80/20 regel voor bloggers

Hoe ik naar 1200 websitebezoekers ging | De 80/20 regel voor bloggers

Hoe krijg je meer bezoekers op je blog? Ik ging in 12 maanden naar 1200 bezoekers per maand. Ik schreef 115 artikelen en besteedde honderden uren aan artikelen tikken. Maar was dat nodig? Kun je beter veel of weinig artikelen schrijven? En waar moeten die artikelen dan aan voldoen? Vandaag wil ik je vertellen over de 80/20 regel voor bloggers. Lees dit even door vóórdat je net als ik honderden uren in niet presterende blogposts hebt zitten.


Ik ging naar 1200 bezoekers in 12 maanden

In november 2019 startte ik met mijn blog Avocado Generatie. Na twee maanden sleutelen aan de website, gingen mijn eerste artikelen in januari 2020 live. Zoals je hieronder ziet kwamen er de eerste maand nog mondjesmaat bezoekers op mijn blog. Het duurt namelijk even voordat Google een nieuwe website heeft geïndexeerd, net als het even duurt voordat een nieuwe blogpost rankt.


Toch werd ik na een paar weken ongeduldig. Hoe krijg je meer bezoekers op je blog? – dacht ik. Dus schreef ik artikel na artikel. Aan de lopende band publiceerde ik content, zonder enige SEO analyse. Want dat gegeven kende ik toen nog niet. Dat was een grote fout, weet ik nu. En ik zal je hieronder uitleggen waarom.


Bekijk volledige grafiek op mobiel >




Beginnende blogger: begin niet lukraak met bloggen

Marco Logmans schreef een artikel over de inzichten uit zijn blogchallenge. Hij schreef 100 dagen lang elke werkdag 1 blog van gemiddeld 1000 woorden. Hij tikte maar liefst 103.865 woorden in 165 uur.


Het resultaat? 55 blogs (55%) leverden in totaal 302 klikken op in één maand. Dit was slechts 36% van alle klikken. Van deze 55 blogs kregen er 10 zelfs geen enkele klik en nog eens 29 kregen er 5 of minder. 53.000 woorden en 88 uur typen voor nauwelijks resultaat dus. Wat deze slecht presterende blogs met elkaar gemeen hadden? Ze waren ingestoken als wat-, hoe- en wanneer-vragen. Ze gingen over onderwerpen die niks opleverden en waren bedacht zonder onderzoek en zonder voorbereidend werk.


De best presterende blog daarentegen kreeg in één maand 293 klikken. Dat was 35% van alle klikken in totaal, bijna net zoveel als alle 55 blogposts samen. En dat met 1100 woorden geschreven te hebben in slechts 1 uur en 15 minuten. Deze succesvolle blogpost ging over een actueel, nieuw onderwerp: over het affiliatie-netwerk dat Amazon in maart 2020 uitrolde.



De conclusie van Marco Logmans op een rijtje:
– 55 blogs (55%): 302 klikken in één maand (36% van alle klikken).
– 1 best presterende blog (1%): 293 klikken in één maand (35% van alle klikken).



De 80/20 regel voor bloggers

Zoals Logmans kan bevestigen, werken trends en nieuwigheden goed. Het aantal concurrenten in de zoekresultaten zijn daarbij namelijk nog een stuk kleiner. Je kunt je dus afvragen of je je niet beter kunt richten op de trends. Dan hoef je maar 20% van je tijd te besteden aan schrijven om toch 80% van de resultaten te bereiken. Als beginnende blogger kun je je misschien dus beter concentreren op trends dan op evergreen-content waar al veel over geschreven is.


Dat noem ik de 80/20 regel voor bloggers. Ken je de 80/20 regel? De 80/20 regel kun je op alles in je leven toepassen. Het komt erop neer dat 80% van het resultaat wordt bereikt met 20% van de input. Het is de kunst om te concluderen welke 20% het meeste resultaat bereikt, zodat je je daarop kunt focussen. Voor Logmans is het nu duidelijk dat hij zich beter niet meer op wat-, hoe- en wanneer-vragen kan richten, maar op trends en nieuwtjes. Welke 20% van jouw input levert 80% van jouw resultaat?



Meer leren over de 80/20 regel?
Tim Ferriss heeft in zijn boek ‘the 4 hour workweek’ een heel hoofdstuk geschreven over time management. Hij legt de 80/20 regel uitgebreid uit en hoe je tijd kunt besparen door kritisch naar je taken te kijken.


De 80/20 toegepast op mijn blog Avocado Generatie

Het verhaal van Logmans resoneert met mijn verhaal. In 12 maanden schreef ik 115 artikelen. In december 2020 had ik 1200 websitebezoekers. Een resultaat waar ik trots op was. Als ik kijk naar het totale aantal bezoekers in 2020, zorgden slechts 10 artikelen voor 52% van al het organische verkeer (de homepage niet meegenomen).


De overige 48% van het organische verkeer was dus afkomstig van de overige 105 artikelen. Schrikbarend dus hoe slecht de overige artikelen scoren! Niet letterlijk de 80/20 regel, maar het komt op hetzelfde neer. Gemiddeld hebben de beste 10 artikelen dus 350 bezoekers per artikel binnen gehaald in 2020, en de overige 105 artikelen ieder slechts 22 bezoekers per artikel. 



Mijn conclusie op een rijtje:
– 105 artikelen zorgden voor 48% organisch verkeer
– 10 artikelen zorgden voor 52% organisch verkeer



Waarom scoorden die 10 artikelen zo goed?

Ik heb na deze conclusie ook even goed gekeken naar waarom die top 10 zo goed heeft gescoord en de andere artikelen niet. Tja, lastig om daar één conclusie uit te trekken. Het ene artikel is een interview met een jonge documentairemaker die vaak wordt Gegoogeld maar waar nog relatief weinig artikelen over zijn. Het andere artikel gaat over een onderwerp waar weinig volume op zit, maar ook heel weinig concurrentie.


Kan ik daaruit concluderen dat schrijven over een nieuw onderwerp of opkomend persoon werkt? Of kan ik hieruit concluderen dat schrijven over een onderwerp met weinig zoekvolume en weinig concurrentie werkt? Misschien. Ik denk dat één jaar bloggen me nog net iets te weinig data geeft om hier zeker van te zijn. Wel weet ik dat ik deze learnings ga testen in 2021.


Het artikel hieronder is een van die 10 artikelen die zo lekker liep, omdat er veel werd gezocht op de naam ‘Marieke Widlak’:


Marieke Widlak | 80/20 regel voor bloggers

Waarom scoorden die 105 artikelen zo slecht?

Veel van die 105 artikelen zijn niet gebaseerd op een gedegen SEO analyse. Halverwege 2020 ontdekte ik namelijk pas hoe belangrijk SEO is voor een blog. Dankzij de SEO cursus van School of SEO leerde ik hoe ik een SEO analyse moest doen en mijn blog kon optimaliseren voor SEO.


Ik doe mijn SEO analyse nu vóórdat ik start met een nieuw artikel via UberSuggest. Voor € 100 in totaal heb ik nu mijn hele leven toegang tot deze SEO tool. Dankzij deze research heb ik me al veel schrijfuren bespaard, waar toch geen websitebezoekers uit waren gekomen. Als beginnende blogger had ik enorm onderschat hoe belangrijk SEO is. Niet alleen in de tekst, maar op de hele website. 


Hoe pas jij de 80/20 regel toe?

De 80/20 regel voor bloggers, hoe pas je ‘m toe? Als je al blogger bent, dan moet je net als ik gaan kijken naar welke 20% van je artikelen 80% van je websitebezoekers binnen haalt.


Als je nog geen blogger bent, dan raad ik je aan om te starten met een SEO analyse. Weet je niet hoe dat moet? Dan verwijs ik je graag naar School of SEO. Daar heb ik zelf ook een SEO cursus gevolgd en daardoor heb ik mijn bezoekers na de zomer aanzienlijk zien stijgen.


Een gedegen SEO analyse zorgt er namelijk voor dat je je focust op onderwerpen waarop gezocht wordt, maar waarbij de concurrentie niet te hoog is. Tevens leer je tientallen andere SEO tips die cruciaal zijn voor het succes van een website. Deze cursus zou ik dus iedere beginnende blogger aanraden die ook meer wil leren over SEO.




school of seo cursus

Bekijk de SEO cursus van School of SEO die ik ook volgde


Huidige reacties

Laat een reactie achter