fbpx
Top

8 inzichten die ik uit de 30-day challenges van 2020 meeneem naar 2021

We zijn aan het einde gekomen van 2020. Ik heb afgelopen jaar acht 30-day challenges georganiseerd. De een met wat meer aandacht en energie dan de ander. Maar wat heb ik ervan geleerd?


1. Sporten in de ochtend vind ik alleen fijn als ik niet eerder uit bed hoef

Tijdens de 30-day challenge ‘iedere ochtend sporten’ kwam ik iedere ochtend eerder mijn bed uit om te sporten. Ik kan je vertellen, fit voelde ik me zeker! Buikspieroefeningen, squats, opdrukken, planken. En dat allemaal om 07.30u. Maar manmanman, dat opstaan ging niet zonder slag of stoot. Als ik later kon beginnen met werken zou ik dat sporten wel lekker vinden in de ochtend hoor. Het is puur het vroege opstaan waar ik moeite mee had. Note to self: als ik op een dag mijn eigen tijden mag bepalen, start dan pas met werken om 10.00u zodat ik daarvoor nog kan sporten.


Niet de beste foto, maar het was immers nog donker rond dat tijdstip. Daar stond ik dan, te zwoegen om 07.30u.

2. Ik mediteer het beste na de lunch en voor het slapen gaan

Mediteren, ik had het niet direct te pakken. Hoewel Joy me de eerste dagen van ‘de 30-day challenge mediteren’ goed op weg hielp, kwam dat magische gevoel waar menig mens het over heeft niet direct bij mij naar boven. Tot ik op een zonnige woensdagmiddag tussen de werkmeetings door in het gras in mijn tuin ging liggen. Ik besloot een visualisatie op te zetten. Michael Pilarczyk nam me mee naar mijn mooiste leven. Ik kon het niet direct voor me zien, maar het gaf me wel een warm gevoel. En even, werkelijk een paar minuten lang, was ik helemaal weg. Note to self: mocht je op een dag stress door je werk ervaren, stop even en zet een meditatie op!


De tweede keer die maand dat de vonken oversloegen tussen de meditatie en mij, was toen ik in bed lag. Mijn vriend en ik stonden op het punt om te gaan slapen en ik vroeg of hij het goed vond om in slaap te vallen met een meditatie. Prima, antwoordde hij. Ik weet nog dat ik een meditatie koos over dankbaarheid. Ik vond het zo lekker dat ik het einde niet eens meer heb gehoord, ik lag al lang en breed te slapen. Note to self: als je een keer niet kunt slapen, zet dan een meditatie op over dankbaarheid.


30-day challenge mediteren

3. Lezen is ontspannender dan Netflix

Zelf heb ik ervaren tijdens de 30-day challenge ‘iedere dag lezen’, dat lezen eigenlijk veel ontspannender is dan Netflix. Na een lange werkdag, na een zware workout of als we moe zijn, zijn we geneigd om een serie op Netflix te kijken. Dat is lekker makkelijk. We hoeven alleen maar te zitten en te kijken. Soms is het zelfs grappig of spannend. Maar Netflix geeft ons uiteindelijk geen voldoening. Lezen dus blijkbaar wel! Voldoening haal je namelijk uit flow. Door te lezen kom je in flow omdat je iets leert, je er energie van krijgt en het een uitdaging kan zijn. Note to self: de volgende keer dat ik een serie wil kijken, daag jezelf dan uit om in plaats van een boek te pakken.



4. Als ik ga lezen, kan ik er beter een paar uur voor uittrekken

Even een half uurtje lezen werkt niet voor mij. Dan lijkt het een eeuwigheid te duren voordat ik een boek uit heb en raak ik mijn geduld kwijt. Ik heb gemerkt dat het beter werkt om een paar uur uit te trekken voor het lezen van een boek. Dan kan ik echt stappen maken en kan ik er helemaal induiken. Dan onthoud ik het ook beter en geniet ik er echt van.


5. Ik eet eigenlijk al best gezond

Tijdens de 30-day challenge in februari probeerde ik het KETO dieet. Dat was veel zwaarder dan ik verwacht had. Het hele idee was dat ik geen suikers en koolhydraten meer zou eten. Ik zou mijn energie meer gaan halen uit vetten. Klinkt logisch, maar ik ontdekte dat ik vrij vetarm at. Ik at met veel groenten en vaak met koolhydraten. Ik moest mijn eetgewoontes dus compleet overboord gooien. In plaats van lag mijn koelkast vol met kaas en andere vette producten. Geen vlees, want dat at ik niet. Al na twee weken gooide ik de handdoek in de ring. Ik wilde helemaal geen afstand doen van mijn gezonde levensstijl. Ja, ik at wel eens wat koolhydraten, maar met regelmaat. Ik ontdekte vooral dat ik eigenlijk al best gezond at. Zo’n dieet is niks voor mij.



6. Hoe vaker je sport, hoe gekker het voelt om een week niet te sporten

Ik heb mezelf nooit als sporter gezien. Sterker nog, ik zag sporten als een verplichting. Een manier om dun te blijven. 1,5 jaar geleden ben ik na een lange tijd weer begonnen met sporten. Ik ging 1 á 2 keer per week meedoen met een bootcamp. Daar had ik veel discipline voor nodig. Maar na verloop van tijd merkte ik dat ik niet met tegenzin maar met zin naar de lessen ging. Het voelde niet langer als een verplichting. En toen ik in januari ook nog eens iedere ochtend ging sporten, kon ik me niet meer voorstellen dat een mens door het leven gaat zonder sport. Bizar, vind ik dat nu. Het gaat me ook niet meer om het dun zijn, maar om het fit zijn. Om de conditie, om de gezondheid. Door de 30-day challenge ben ik me gaan realiseren hoe je jezelf weer kunt laten geloven dat je WEL een sporter bent door het gewoon te doen. Note to self: ik sport voor een lang en gezond leven, niet voor mijn uiterlijk.


7. Vervang “waar ben je dankbaar voor?” voor een andere vraag

In mei committeerde ik me aan dankbaarheid schrijven. Iedere dag een paar zinnetjes om mijn dankbaarheid te uiten. De theorie is dat je daar een dankbaarder en tevredener mens van wordt. Ik geloof de theorie, maar heb het in het begin niet zo ervaren. Ik vond de vraag namelijk te moeilijk. Want hoe voelt dankbaarheid? Wat is dankbaarheid precies?


Daarom besloot ik de vraag te vervangen. “Wat was het hoogtepunt van vandaag?” werd de nieuwe vraag. Die vraag vond ik makkelijker om te beantwoorden en uiteindelijk bleek het antwoord precies hetgeen te zijn waar ik dankbaar voor was. Ik schrijf nu nog steeds! Dagelijks mijn hoogtepunt in een zin en wekelijks wat de mijlpalen en lessen waren. Dit werkt voor mij. Note to self: je hoeft het niet altijd hetzelfde te doen als anderen. Soms werkt het voor jou beter op een andere manier.


Het grote boek waarin ik mijn hoogtepunten, dankbaarheid en mijlpalen vastleg.

8. Je productiever voelen zonder productiever te zijn geeft al voldoening

In augustus ging ik 30 dagen tijdschrijven. Mijn doel was concreet: productiever worden en meer inzicht in waar ik mijn tijd aan besteed. Dat tweede is zeker gelukt. Middels de tool Toggle hield ik dagelijks bij waar mijn tijd naar uit ging. Al snel voelde ik me veel productiever. “Goh, ik werk eigenlijk best hard”, was mijn reactie. Maar als ik nu die maand met een andere maand vergelijk was ik helemaal niet productiever. Ik voelde me alleen productiever omdat het zwart op wit stond en dat gaf voldoening. Note to self: het is soms goed om even stil te staan bij wat je allemaal doet. Voldoening geeft energie.


Welke pas ik nu nog toe?

8 challenges later; wat heb ik met de learnings gedaan? Ik schrijf nog steeds mijn dankbaarheid op, maar dan in een andere vorm. Ik sport meer dan vorig jaar, maar niet in de ochtend. En ik lees veel meer dan ik deed vóór de leeschallenge. Dat zijn sowieso al overwinningen. Ik heb van iedere challenge iets geleerd, maar ik weet dat ik het volgende keer anders zou aanpakken. Ik heb nu namelijk iets te weinig uit iedere challenge gehaald voor mijn gevoel. Toch was iedere challenge waardevol omdat het me een introductie heeft gegeven tot bijvoorbeeld een andere ochtend routine, mediteren, dankbaarheid schrijven, vaker lezen en planmatiger werken. Ik ben dankbaar voor deze mooie lessen!


Ga ik ook 30-day challenges organiseren in 2021?

In tegenstelling tot begin 2020, ga ik mezelf nog geen verplichtingen opleggen voor 2021. Ik geloof nu dat een challenge moet ontstaan vanuit een oprechte nieuwsgierigheid in het moment en niet omdat ik iedere maand per se iets nieuws wil proberen. Dan kan ik het namelijk niet goed voorbereiden of evalueren. Ik beloof dus nog niks. Maar mij kennende komt er vroeg of laat wel weer een nieuw experiment ;). Niet omdat het moet, maar omdat ik ergens zo nieuwsgierig naar ben dat ik sta te springen om het te proberen.


Lees ook: 20 challenges die ik zou willen proberen in het nieuwe jaar (2021)

Huidige reacties

Laat een reactie achter