fbpx
Top

30 dagen mediteren – 30-day challenge mei

De meeste stemmen gelden en daarom gaan we in mei beginnen met 30 dagen mediteren! In dit artikel lees je hoe je 1 mei van start kunt gaan. Wil je eerst meer leren over wat meditatie is en wat je eraan hebt? Lees dan het artikel: 30 dagen mediteren, wat schiet je daarmee op?

By the way, op mijn Instagram kanaal kun je een Kickstart Meditatie cursus winnen van Connect with Joy.


Gedachteloos worden is niet het doel
Meditatie is het trainen van je aandachtsspier in je hoofd. De grootste mythe is dat mensen denken dat je gedachteloos moet worden tijdens een meditatie. Dat je als een monnik sereen op een kussentje moet zitten. Of ze verwachten iets van een eindeloze stilte. Maar dat is dus niet waarvoor je moet mediteren. Meditatie is erop gericht om jouw aandachtsspier te trainen, ook wel: de ‘monkeymind’.


Meditatie is een soort sportschool voor je geest
In een sportschool doe je verschillende workouts om je lichaam te trainen. Zo kun je ook met verschillende meditatietechnieken jouw geest trainen. Je checkt wat vaker in bij “je eigen binnenwereld” en daarmee kun je jezelf wat beter leren begrijpen. Lijkt het je niet heerlijk om een observerende rol aan te nemen ten aanzien van je brein? Om eindelijk eens te begrijpen waarom je zo denkt en waarom je zo handelt? Je kunt vrienden worden met je gedachtes door te mediteren.


Jouw persoonlijke motivatie om te mediteren
Ontdek voordat je met de challenge van start gaat wat jouw persoonlijke motivatie is om te mediteren. Waarom wil je mediteren in je leven verweven? Wat is jouw intrinsieke motivatie om deze challenge vol te houden?


Mijn persoonlijke motivatie
Als voorbeeld op het bedenken van jouw persoonlijk motivatie deel ik mijn persoonlijke motivatie. Ik ben erg resultaatgericht. Dat heeft zo z’n voordelen, maar ook z’n nadelen. Zo kan ik wel eens ongeduldig en onrustig zijn. Ik wil meer dan 24 uur in een dag proppen en ik maak mezelf gek als ik even niet 100% kan presteren omdat ik moe ben. Ik leef op dat soort momenten niet in het nu. Ik wil eigenlijk doorspoelen naar volgende maand. Wat natuurlijk ontzettend zonde is, want ik heb zo’n leuk leven. Ik wil meer leren genieten in het nu en de fase waarin ik zit accepteren en vieren. “A desire to grow is not the same as being negative about where you’re at.” Dus dat is mijn persoonlijke motivatie. Ik gun mezelf meer rust. Ik start zonder verwachtingen de challenge en ik laat het gewoon op me afkomen.


Welke vorm past bij jou?
Ik kan je verschillende tips geven om van start te gaan met mediteren. Ten eerste kun je de app: ‘De Mindfulness App – Mediteren voor Iedereen’ gratis downloaden. Er zijn veel meditaties die je gratis kunt openen en met een 31 dagen gratis proefversie kun je nog veel meer openen. Of een begeleide meditatie je bevalt, is best afhankelijk van de stem in het audiofragment. Daarom lijkt het me goed om in deze maand verschillende dingen te proberen. Je kunt een incheck meditatie van Connect with Joy proberen. Of een gratis proefversie van Calm of Headspace. Calm bevalt mij persoonlijk ook wel, maar dat is wel Engelstalig. Als je op Youtube ‘meditatie begeleiding’ intypt, kom je in een soort doolhof aan meditatie begeleidingen terecht. Het lijkt me goed om daar een paar dagen rond te struinen om iets te vinden wat je aanspreekt, maar kies daarna ook een richting. Anders blijf je dwalen.



Tips om te beginnen met de challenge:

1. Vind een plek in huis waar je wil mediteren, een comfortabele plek. Een plek die je er iedere dag aan herinnert dat je moet mediteren en een plek waar je de vrijheid voelt om te mediteren.

2. Leg een meditatiedagboek naast je meditatieplek. Elke keer als je uit de meditatie komt, kun je jezelf een moment gunnen om even te schrijven. Over je bevindingen, over je gevoel en wat je ervaren hebt. Na een langere tijd kun je patronen zoals gedachtes herkennen.

3. Zet 1, 2 of 3 keer per dag een alarm om jezelf te herinneren aan een meditatiemoment. Zo wordt meditatie langzaam in je leven verweven. Begin met inplannen en daarna gaan die momenten vanzelf vaker ontstaan.

4. Start iedere keer voordat je begint met een meditatie met een incheckoefening. Je sluit je ogen en checkt even hoe het gaat met je gedachtes, met je emoties en met je lichaam door dit aan jezelf te vragen. Daardoor leer je de aandacht van extern naar intern te brengen.

5. Zorg ervoor dat je rug recht is tijdens de meditatie zodat je adem door je lichaam kan stromen. Zorg dat je schouders en armen ontspannen zijn en leg je handen waar ze comfortabel liggen.

6. Je mag zelf kiezen of je in de ochtend of avond mediteert. Beiden hebben voordelen. In de ochtend zorgt ervoor dat de kwaliteit van je hele dag verbetert. Als je in de avond mediteert, kan het ervoor zorgen dat je jouw dag van je afspoelt en dat het je slaap verbetert. Dus probeer het beiden en kom erachter wat voor je werkt.

7. Verwacht niks. Verwacht elke keer niks. Beoordeel je meditatie niet in goed of slecht. Ben niet te streng voor jezelf en stel jezelf elke keer open voor datgeen wat je mag ontvangen.


Vergeet vooral niet te genieten
Deze challenge is ervoor bedoelt om jouw leven te verrijken. Dus sta open voor wat het je kan brengen. Probeer verschillende meditaties en leer ervan. Wil je meer tips en houvast? Check dan even de online videocursus Kickstart Mediteren van Connect with Joy.

Geniet van deze reis. Ik wens je heel veel plezier!


Huidige reacties

Laat een reactie achter