fbpx
Top

Mediteren; wat schiet je daarmee op?

Wat is mediteren, wat heb je eraan en hoe kan het je leven verrijken? Een ver-van-mijn-bed-show, waar ik nu al heel dankbaar voor ben. Want, toen ik me er eenmaal in begon te verdiepen, ontdekte ik wat het al heel veel mensen heeft gebracht. Vandaag probeer ik je ervan te overtuigen om ook mee te doen met de challenge. Eigenlijk ben je het aan jezelf verplicht. En mocht je denken: ja, ja, ik weet wel wat meditatie is. Hier kun je meer lezen over de opzet van de challenge.

Note: mocht je je afvragen hoe ik ineens zoveel weet over meditatie? Ik had een innoverend gesprek met Joy. Zij geeft o.a. de online videocursus Kickstart Mediteren die ik onlangs zelf ook ben gestart. Een geweldige introductie tot meditatie voor €29.95.


Wat is meditatie?
Meditatie is het trainen van je aandachtsspier in je hoofd. De grootste mythe is dat mensen denken dat je gedachteloos moet worden tijdens een meditatie. Dat je als een monnik sereen op een kussentje moet zitten. Of ze verwachten iets van een eindeloze stilte. Maar dat is dus niet waarvoor je moet mediteren. Meditatie is erop gericht om jouw aandachtsspier te trainen, ook wel: de ‘monkeymind’. Je kunt jouw monkeymind zien als een aapje dat overal rondspringt, laden opentrekt en jou afleidt van waar je echt aan zou moeten denken. Door de monkeymind verlies je de controle over jouw eigen gedachtes, emoties en jouw lichaam.


Meditatie is onderdeel van Mindfulness
Mindfulness is eigenlijk een bewustzijnsstaat om aanwezig te kunnen zijn in het huidige moment. Je bent je dan bewust van wat je eet, hoe je loopt, wat je denkt, hoe je ademt, wat je voelt enzovoort. Klinkt dat nog vaag? Hoe vaak komt het voor dat je ineens chagrijnig wordt, stress ervaart, niet kunt slapen of jezelf een beetje down voelt? Mediatie is onderdeel van mindfulness en daarmee eigenlijk slechts een tool dat je in de gelegenheid stelt om in het huidige moment aanwezig te kunnen zijn en te kunnen blijven. Je leert begrijpen waarom je je zo voelt en waar het vandaan komt.

Grappig feitje: eigenlijk staat ‘mindfulness’ gelijk aan ‘het boeddhisme’. Maar omdat veel Europeanen afhaken bij het idee van monniken op een kussentje, is het woord ‘mindfulness’ bedacht.


Wat kan meditatie je brengen?
Meditatie doe je om de kwaliteit van je leven te verbeteren. Wat het je echt brengt is natuurlijk per persoon verschillend. Een van de grote voordelen is dat jouw buitenwereld minder invloed op jou gaat hebben. De buitenwereld om jou heen hoeft geen bepalende factor te zijn over hoe jij jezelf voelt. Jouw binnenwereld is de plek waar jij kan bepalen hoe jij je voelt. Dus ook als de trein te laat is, het buiten regent, je fiets gestolen is of er een hoge rekening op de deurmat ligt. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat meditatie een anti stress respons is. Meditatie kan je ook meer creativiteit, rust, helderheid, focus, betere slaap en een beter immuunsysteem opleveren.

Als je leven een keer hectisch is, dan kun je jouw emoties meer onder controle houden. Dan weet je: dat alles komt en alles gaat. Het is oké om even niet oké te zijn. Je kunt dan even zijn met dat wat er is. Als je dat heel bewust gaat doen, vergroot je je bewustzijn waardoor je jouw welzijn verbetert.


Welke vorm van meditatie past bij jou?
Als je in het wilde weg zoekt op internet, zie je door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel! Zoveel vormen en technieken. Alle vormen en technieken zijn ergens bedacht, waarvan sommige afkomstig zijn van religies. De twee grootste religies ken je waarschijnlijk wel: het boeddhisme en hindoeïsme. Het boeddhisme is het trainen van je aandacht, zijn met wat er is. Daar komt ook mindfulness vandaan. Hindoeïsme gaat iets verder dan dat. Hierbij gebruik je veel mantra’s (een soort gebed of geloof wat vaak wordt herhaalt om het geloof kracht bij te zetten) en is erop gericht om je gedachtes volledig uit te zetten. Maar, je bent een mens. Zolang jouw brein werkt, werken ook jouw gedachtes.

Alle meditatievormen komen op hetzelfde neer: jezelf in een staat brengen en in die rustige staat jezelf trainen om bij jezelf aanwezig te blijven. En daar heb je veel verschillende manieren en tooltjes voor. Zo heb je meditatie in de vorm van dansen, affirmaties, visualisaties, ademwerk, yoga met meditatief karakter, contemplatie-meditatie, concentratiemeditatie, vipassana-meditatie, energiemeditatie en nog veel meer.


Ben niet te streng voor jezelf
Het belangrijkste bij meditatie is eigenlijk dat je nergens naar streeft als je start. Het mooie van mediatie is dat je gaat leren dat er geen verleden of toekomst is, maar dat je met mediatie in dat huidige moment bent. Want waar je nu bent is gewoon oké. Je kan alleen voor vandaag beslissen wat je vandaag vindt en doet. Vergeet niet dat je ook maar gewoon een mens bent. En een mens toont uitstelgedrag, heeft ooit geen zin, denkt het te druk te hebben of raakt nou eenmaal afgeleid. Als je continue gaat denken: ik mag niet denken, ik mag niet denken, ik mag geen afleiding. Dan wordt die monkeymind alleen maar drukker en drukker. Die gaat juist denken aan het gegeven dat je niet mag denken. Wat je wel tegen jezelf moet zeggen is: alles mag er zijn. Je laat het alleen steeds komen en gaan.


Huidige reacties

Laat een reactie achter